Tätare turer på stadsbussarna samtidigt som servicelinjerna försvinner. Så vill Växjö förändra lokaltrafiken i staden. Anledningen är att Växjöbornas resmönster har ändrats och allt färre reser med servicelinjerna och den så kallade centrumlinjen.
– I början av 2000-talet reste över 60 000 personer per år med service-/centrumlinjerna men har sedan stadigt minskat år för år till under 25 000 resenärer per år 2011, säger Per-Olof Löfberg, trafikplaneringschef vid Växjö kommun.
Servicelinjen startade 1998 som ett komplement till stadsbussarnas linjenät som idag är mer utbyggt.Samtidigt som allt färre reser med servicelinjerna har resandet i den övriga stadstrafiken ökat
Drygt 11 % av de resor som gjordes på service-/centrumlinjerna under 2011 var resor med färdtjänstkort och knappt 9 % var sjukresor. Dessa resenärer kommer att ha oförändrad rätt och möjlighet att åka färdtjänst och sjukresa genom färdtjänst. 80 % av resorna var ”vanliga” stadstrafiksresor gjorda med periodkort, skolkort eller liknande.
Förändringarna innebär i korthet att det blir tätare turer eller delvis ändrad sträckning på linje 2, 4, 5, 6, 7 och 9 vilket kommer att ersätta service-/centrumlinjerna 21, 22 och 23.
Lämna ett svar