Länstrafiken i Jönköping kör buss och tåg parallellt mellan flera orter i länet, trots att de inte lyckas fylla vare sig bussarna eller tågen. Det kan strida mot Länstrafikens mål att minska utsläppen från trafiken, rapporterar Sveriges Radio P4 Jönköping. Man pekar på att det på flera håll i Jönköpings län går en busslinje och en tåglinje mellan samma orter och i stort sett samtidigt.
Ofta skulle samtliga passagerare utan problem få plats i ett och samma fordon.
– Det känns dumt att de går parallellt hela tiden. När vi kör 17.25 och tåget 17.27 så brukar vi få stanna och vänta när tåget passerar bommarna, säger Anders Sälleteg, busschaufför om bussar och tåg som går parallellt mellan Vetlanda och Nässjö till SR Jönköping.
Men Länstrafikens trafikdirektör Carl-Johan Sjöberg säger att man inte har några planer på att ta bort parallelltrafiken.
– Om vi skulle minimera miljöpåverkan så skulle vi ju inte åka alls. Om vi är hemma så skulle ju miljön tjäna mest. Men vi tror att om vi skulle ta bort något av alternativen så skulle folk hellre sätta sig i bilen och åka, så vi har inga planer på att plocka bort varken tågen eller bussarna, säger han till SR Jönköping.
På torsdagen avslöjade SR Jönköping att på stationen i Nässjö får de dieseldrivna tågen stå på tomgång obegränsad tid eftersom det inte finns några regler som hindrar detta.
Bussar, däremot, får i likhet med andra fordon för vägtrafik endast stå stilla med motorn igång i en minut inom tätbebyggt område i Nässjö kommun.
Länstrafiken i Jönköping anser att tågen måste stå på tomgång vintertid.
– På vintern kan vi inte stänga av för då blir det kallt i fordonen. Ett tåg i drift måste stå på tomgång rätt länge i bland för det finns inget annat alternativ, säger Carl-Johan Sjöberg till SR Jönköping.
De dieseldrivna Krösatåg som Länstrafiken använder i den parallella är törstiga. Enligt Länstrafiken i Jönköping ser drivmedelsförbrukningen (liter/mil) och utsläppen av koldioxid (gram/km) ut så här:
Bränsleförbrukning:
Länsbussar, diesel//RME: 3,26, Krösatågen, diesel; 10,3
Utsläpp koldioxid:
Länsbussar diesel/RME520
Krösatågen diesel: 2364
Visst är motorvagnarna törstigare än bussarna men för att jämföra kapaciteten så bör man räkna närmare 3 bussar mot en motorvagn av Itino typ och 3 vagnar som används i många tåg. Även mot 2 vagnars allternativet som förmodligen drar mindre än 3 vagnars tågen blir det skillnad.
Alla bilar som de flesta skulle åka i om tågen drogs in är ännu törstigare!