Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ännu en nordisk stad testar elbussar

Pedersgata i Stavanger. Staden ska nu testa helelktrisk busstrafik och blir därmed den fjärde nordiska stad som gör det. Foto: Borbjo/Creative Commons.

Ännu en nordisk stad, vid sidan om Köpenhamn, Umeå och Helsingfors, ska testa att köra helt elektriska bussar i lokaltrafiken. Det är Stavanger, där operatören Boreal, planerar att prova elbussar i reguljär stadstrafik, skriver den norska dagstidningen Aftenbladet.

– Nu ska vi hitta en partner som kan erbjuda en sådan buss och i samarbete med trafikhuvudmannen finna en lämplig linje. När det är gjort kan vi testa bussen och se om elektriska lösningar är något för oss, säger Boreals koncernchef Kjetil Førsvoll till tidningen.

Boreal är tidigare Veolia i Norge och fick sitt namn när Veolia sålde sin norska trafikverksamhet till företagsledningen i Norge. Företaget kör kollektivtrafiken i Stavanger med omnejd.

Tidigare i veckan hölls en konferens om framtidens busslösningar i Stavanger. Där informerade Hans de Boer, vd i holländska Greenflux, om hur Nederländerna fram till år 2025 ska ersätta 5000 bussar som drivs med fossila bränslen med lika många elbussar.

– Det är den bästa lösningen, både ekonomiskt och miljömässigt, slog Boer fast.

Han uppgav att det på olika håll i Europa pågår ett hundratal projekt med elbussar, de flesta i mindre skala.

Boreals koncernchef Kjetil Førsvoll.

Till Aftenbladet säger Hans de Boer att elbussarna är på frammarsch i hela världen.

– Elektriska bussar börjar nu att göra sitt intåg. Även om man i Norge (eller Sverige, reds anm) skulle bestämma sig för att vänta med sådana lösningar kommer bussarna ändå att komma hit, förr eller senare. Detta på grund av den globala utvecklingen mot en mer miljövänlig kollektivtrafik. Framtiden är elektrisk.

– Det har han helt rätt i, säger Boreals koncernchef Kjetil Førsvoll.

Boreal har fått ett bidrag från norska Transnova till sitt elbussprojekt. Transnova lyder under det norska vägverket och har som huvuduppgift att bidra till att minska utsläppen av klimatgaser från transportsektorn i Norge.

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)