Det blev inget riktigt bra första år för landstinget i Uppsala som ansvarigt för kollektivtrafiken i Uppland. Upplands Lokaltrafik, UL, fick en svagare resandeökning än man hade som mål, massor av resenärer tycker inte att UL:s trafik är prisvärd och man missade också målet när det gäller hur stor del av trafiken som ska köras på fossilfritt bränsle.
Ändå fick man 130 nya bussar, varav tolv dubbeldäckare, i trafiken.
Bara 39 procent av resenärerna tycker att UL-trafiken är prisvärd. Man nådde alltså inte ens upp till det blygsamma egna målet om 41 procent kunder som upplever trafiken som prisvärd.
Resandet ökade bara med tre procent i stället för de fem procent som var målet.
När det gäller användningen av fossilfritt bränsle var målet att minst 30 procent av kilometerproduktionen skulle utföras med sådant. Resultatet blev 24 procent.
– Vi trodde att de nya regionbussarna som gick in i regiontrafiken i somras skulle ge större utslag. Jag upplever själv att busstrafiken har blivit bättre, men som jag ser det nu måste vi förbättra pålitligheten, att bussar och tåg håller tiden, säger centerpartisten Johan Örjes, ordförande i kollekitvtrafiknämnden, till Upsala Nya Tidning.
Lämna ett svar