Västtrafiks kampanj ”Vi älskar bilister” har prisbelönats i reklambranschens tävling Guldnyckeln, där kampanjen tog hem ett andrapris, en silvernyckel, i kategorin resor & transporter. Förstapriset togs av Svenska Institutet och Visit Sweden.
Syftet med Guldnyckeln är att utse den mest strategiska, kreativa och effektiva kommunikationen i landet.
Bakom Västtrafiks kampanj står reklambyrån Lazzo DM-Byrå.
Så här heter det på Guldnyckelns hemsida om varför priset gick till ”Vi Älskar Bilister”:
”För att få en attraktiv, hållbar och växande region förutsätts ett historiskt trendbrott. Bilresornas andel måste minska och kollektivtrafiken ska fördubblas till 2025. Den 1 jan 2013 infördes trängselskatt i Göteborg. I samband med detta genomförde Västtrafik sin hittills genom tiderna största marknadsföringsinsats.
Huvudmålgrupp för insatsen var invånare som väljer bilen till och från arbetet. Målet var att få 10 000 västsvenskar att lämna bilen för gott och bli kunder till Västtrafik. 227 000 bilägare valdes ut som mottagare för DM-utskick. Ett kärleksbrev som flirtar med bilisterna.
Detta observerades av 83 % vilket ledde till otroliga 113 000 svar. 30 % svarsfrekvens från huvudmålgruppen. 47 000 högfrekventa bilister vaskades fram. Dessa fick prova Västtrafik helt gratis i 14 dagar. Och enligt uppföljningen har målen infriats och närmare 12 000 bilister kommer ändra sina resvanor och byta till Västtrafik. Det ger 50 nya miljoner i årliga intäkter och ett ROI redan på 4 månader.”
Lämna ett svar