Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbusskrig i Kalifornien

Amerikanska Proterras batteribuss Ecoride BE35. Företagsledningen har nu råkat i luven på kinesiska BYD om leveranser av elbussar till Long Beach, Kalifornien. Foto: George Lumberer, Creative Commons.

Ett veritabelt krig har brutit ut mellan två tillverkare av fullstora, batteridrivna bussar i Kalifornien. Det är kinesiska BYD och amerikanska Proterra som nu ägnar sig åt vad som närmast kan karakteriseras som pajkastning med nationalistiska övertoner.

Anledningen är att lokaltrafiken i Long Beach har bestämt sig för att köpa tio elbussar från kinesiska BYD till ett värde av 12,1 miljoner dollar, ca 78 miljoner kronor.

Beslutet fick den amerikanska elbusstillverkaren Proterra, som backas upp av GM, från South Carolina att flyga i taket.

Proterras affärsutvecklingschef Marc Gottschalk skrev ett vredgat brev till beslutsfattarna i Long Beach där han ifrågasatte hur de som leverantör kunde välja BYD, ett företag som ”ständigt lovar mer än de kan hålla”. Istället borde de valt Proterra.

BYD Americas vice vd Michael Austin replikerade med att han ansåg att Proterra ägnade sig åt smutskastning och att han inte ansåg att Proterras ledning hade ”någon som helst trovärdighet när de talar om BYD”. Austin påpekade också att BYD faktiskt tillverkar sina bussar för USA-marknaden i USA och därmed säkrar amerikanska jobb. Dessutom överväger BYD att bygga en fabrik just i Long Beach.

Proterra kan möjligen trösta sig med att flera amerikanska städer nu har bestämt sig för att satsa på elbussar och lagt sina order just hos Proterra. Nyligen beställde således San Antonio, Texas tre batteribussar från Proterra. Countryns hemstad Nashville planerar också att införa elbussar.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)