Kalmar Länstrafik, KLT, planerar att bygga ut stadsbusstrafiken i Kalmar från augusti. Bland annat ska en ny ringlinje införas. Det ska också bli lättare för de boende i områdena Ljungbyholm, Rinkabyholm och Lindsdal.att pendla.
Enligt förslaget från KLT ska bussarna i Lindsdal under högtrafik morgon och kväll komma att gå dubbelt så tätt som idag – var tionde minut i vardera riktning. Dessutom kommer restiden Kalmar Central–Lindsdals centrum kortas till 20 minuter genom en rakare linjesträckning.
Till Ljungbyholm föreslås en helt ny linje, som går raka vägen från Kalmar via Rinkabyholm och E22. Inledningsvis är det tänkt att det blir avgångar var 30:e minut i vardera riktning. Restiden mellan ändhållplatserna i Ljungbyholm respektive Kalmar Central beräknas bli cirka 30 minuter.
Dessutom planeras en ny ringlinje i Kalmar stad (Kalmar Central–Ängöleden–Norrliden–Hansa city–Mejeriet-Kalmar Central) i båda riktningarna. Det blir avgångar var 20:e minut i vardera riktning.
I de områden där man får längre att gå till hållplatserna inrättas en närtrafiklinje, som kör ut till stråken och anslutande linjetrafik.
Ny ringlinje=nygammal. Som omnibuss körde på 70-talet (förutom Hansa då)