Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

90 procent fler resor när bussbiljetten slopades

Avestas avgiftsfria bussar har nu fått bussvärdar. Foto: Avesta kommun.

På tisdagen var det premiär för bussvärdar i Avesta. Fyra bussvärdar ska alternera mellan de olika busslinjerna. De ska hjälpa passagerare, ta emot åsikter och inte minst ta reda på vilka de är som åker buss. Bussvärdarna i Avesta är en del av det försök med avgiftsfri busstrafik som Avesta kommun nu genomför.

Försöket omfattar fem busslinjer samt kompletterongstrafiken, alltså anropsstyrd buss och taxi i Avesta.

Bussvärdarna ska vara i tjänst under två månader varpå verksamheten ska utvärderas.

Bussvärdarnas uppgift är  att svara på frågor och vara kommunens ögon och öron på bussarna.De kommer också att föra statistik på hur många som reser och vilka kategorier de tillhör (barn och ungdomar, vuxna, eller pensionärer).

– De kommer även att hjälpa Avesta kommun att utvärdera försöket genom att samla in synpunkter från resenärerna, säger Sofie Norberg.
Södra Dalarnas serviceteam, som är ett nystartat socialt företag i kommunen, utför bussvärdsservicen åt Avesta kommun.

– Många nya, ovana resenärer kan behöva extra service för att komma igång med att resa kollektivt och vi tror att bussvärdarna kan bli en katalysator, säger Sofie Norberg, samhällsplanerare och kollektivtrafikansvarig i Avesta kommun.

Försöket med fria bussresor har hittills varit en stor framgång när det gäller antalet resenärer.  Det inleddes den 1 juli förra året och under första halvåret ökade resandet med 90 procent.

Under februari förra året gjordes det ca 30 000 bussresor i Avesta, i år var det drygt 51 000. Om resenärerna tidigare åkte bil, cyklade eller gick till fots är inte känt.

Försöket ska pågå till juni 2014. Vad som sker därefter är ännu inte beslutat.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)