Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klart med bussbranschens nya organisation

Christer G Wennerholm blir vd för den nya bussbranschorganisationen.

April, april! Vi hoppas att Du inte tog illa upp av vårt lilla aprilskämt nedan. Medge dock att det hade varit bra om det hade varit sant. Dock, som en klok kvinna en gång sa: Tro inte på allt som är sant!

Den långt utdragna frågan om hur den svenska bussbranschen ska organiseras är nu slutligen avgjord. Istället för att nuvarande Bussbranschens Riksförbund, BR, och Bussarbetsgivarna i Svenskt Näringsliv som planerat slås samman bildas en helt ny organisation, Bus Sweden. Chef för den nya organisationen blir nuvarande trafiklandstingsrådet i Stockholm, Christer G Wennerholm(M). Frågan avgjordes slutgiltigt under en konferens i Berlin under påskhelgen. Där deltog företrädare för samtliga parter.

Den nya organisationen kommer i praktiken att bli en systerorganistion till Bil Sweden, den svenska fordonsindustrins branschorganisation. Därför har man också fastnat för det engelskklingande namnet.

De stora fordonsleverantörerna som idag är medlemmar i såväl Bil Sweden som i BR, säger sig vara mycket nöjda med lösningen och garanterar ett ”stort ekonomiskt tillskott”.

– Nu får vi ju färre möten som vi tvingas gå på, säger chefen för en av de stora busstillverkarna i Sverige som dock i nuläget vill vara anonym.

Den nya organisationen ska formellt klubbas vid en extra kongress med BR:s medlemmar. Denna ska enligt planerna äga rum på midsommardagen.

Bus Sweden får en stark start eftersom organisationen i sin kassa, förutom medlemsavgifterna, även får de ca 40 miljoner kronor som försäljningen av BR:s andel i Svensk Bilprovning tidigare inbringade.

– Det här är en idealisk lösning, säger Peter Jeppson, vd för Transportgruppen inom Svenskt Näringsliv till bussmagasinet.se när vi av en slump träffar arbetsgruppen bakom lösningen i en bar på hotell Concorde i Berlin.

– Nu kan bussbranschen fortsätta att hävda sina branschfrågor utan att behöva kopplas samman med en arbetsgivarorganisation. För min egen del känns det också bra att inte behöva hantera ytterligare en komplex organisation. Jag vill gärna minska min makt, inte öka den.

Till Bus Swedens förste vd har utsetts Christer G Wennerholm(M) som idag är trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting. Initierade bedömare anser att han inte kommer att få fortsatt mandat efter valet nästa år, oavsett valutgång.

– Jag har passerat de 60 och måste se om mitt hus, säger Wennerholm som medger att hans utnämning kan förvåna många.

Han är sedan ett antal år ordförande i lobbyorganisationen Spårvagnsstäderna som bland annat har till uppgift att hävda spårvagnstillverkarnas marknadsintressen i Sverige.

– Det uppdraget har med tiden känts allt mer olustigt, medger Wennerholm.

– Som moderat politiker är jag angelägen om att skattemedel används på bästa sätt och jag har på senare tid kommit till insikt om att de spårvägssatsningar som vissa särintressen vill driva igenom inte alls ger valuta för pengarna. Mest är det medelålders och äldre män med Märklinkomplex som vill bygga spårvägar med andras pengar.

– När jag nu fått perspektiv på det hela erkänner jag att jag skäms för att ha drivit igenom NK-expressen som har kostat massor med skattepengar utan att locka fler resenärer till kollektivtrafiken.

Kör buss i spårvägsspåren, manar Bus Swedens förste vd. Foto: Ulo Maasing.

– När man nu ändå måste riva upp en del av banan under flera år för att renovera den tycker jag att det är dags att lägga ner trafiken helt och åter göra spårvägen till den museala verksamhet som den i själva verket är. Kör buss i spårvägsspåren istället! Och satsa på BRT, Bus Rapid Transit.

Wennerholm, som är välkänd för att gärna roa sig länge och sent i Stockholms nattliv liksom för att gärna gå på sponsrade gratisfester, berättar också att han besökte TUR-mässan i Göteborg nyligen.

– Där såg jag hur kul bussbranschen hade på sin fest på Busstorget och där det bjöds på såväl gratis öl som vin. Sådana fester har vi inte i Spårvagnsstäderna där alla bara sitter och gaggar om hjulflänsar och luftledningsväxlar, säger Wennerholm och låter sig bjudas på ett glas.

– Jag gillar också namnet på den nya organisationen – Bus Sweden. Det visar både vad vi arbetar med och att vi gör det med glimten i ögat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)