Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Sämsta bussarna finns i Kronoberg – bästa i Halland

Fel på belysningen är en vanlig anledning till att bussar underkänns vid besiktningen. Här kontrollerar en av Bilprovningens tekniker lampor. Foto: Bilprovningen.

Landets sämsta bussar finns i Kronobergs län enligt Bilprovningens statistik över kontrollbesiktningar förra året. Endast 32 procent av bussarna i Kronoberg blev direkt godkända i besiktningen medan 55 procent blev underkända med krav på efterkontroll och 12 procent blev underkända utan krav på efterkontroll. Kronoberg var också det län där flest bussar fick körförbud vid besiktningen. Det drabbade 0,6 procent av bussarna. Halland hade de bästa bussarna. Samtidigt har resultatet för de tunga bussarna, över 3,5 ton, förbättrats något sedan 2011.

59 procent av dessa godkändes utan anmärkning. Det är en förbättring med tre procentenheter jämfört med 2011. I likhet med föregående år hade Hallands län högst andel godkända med 68 procent och Kronobergs län lägst med 32 procent. Dock försämrades resultatet i Kronoberg med åtta procentenheter sedan föregående år.

Högst andel underkända med krav på efterkontroll hade lätta bussar med 49 procent. Detta är enligt Bilprovningen anmärkningsvärt eftersom fordonen fyller en viktig funktion i samhället. Majoriteten används för handikapptransporter och skolskjutsar.

I landet som helhet 40 procent av de lätta bussarna och 59 procent av de tunga bussarna direkt. Underkända med krav på efterkontroll var 49 procent av de lätta och 30 procent av de tunga bussarna. I båda kategorierna underkändes 11 procent av bussarna utan krav på efterkontroll.

Men när underkända bussar kom tillbaka till Bilprovningen för efterkontroll var långt ifrån allt frid och fröjd. Mer än var tionde buss underkändes även då (14% av de lätta och 12% av de tunga).

Hos lätta bussar är de vanligaste felen med krav på efterkontroll anmärkningar på bromssystem (30 procent), brandskyddskontroll (12 procent) och hjulsystem (12 procent).

Av de tunga bussarna underkändes var femte buss (19 procent) underkändes på grund av brister i kommunikationssystem (strålkastare, lyktor eller signalanordningar).  16 procent hade brister i bromssystem och 13 procent hade anmärkningar vid brandskyddskontrollen, de flesta på grund av oljeläckage i motorrummet.

Bilprovningen AB har ca 86 procent av marknaden för fordonsbesiktningar.

Här är Bilprovningens besiktningsstatistik för 2012 för tunga bussar, dvs bussar över 3,5 ton, län för län:

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)