
Daimler Buses ökade sin bussförsäljning kraftigt under första kvartalet, men Europamarknaden backade. Foto: Daimler Buses.
Busstillverkaren Daimler Buses, som i sin portfölj bland annat har Mercedes-Benz och Setra bussar, hade under första kvartalet en kraftigt ökad försäljning. Det framgår av Daimlerkoncernens kvartalsrapport som presenterades på onsdagen. Under första kvartalet i år sålde Daimler Buses 23 procent fler bussar än under samma period förra året.
En stor del av försäljningsökningen är att hänföra till Latinamerika och särskilt Brasilien. Där har det funnits ett uppdämt investeringsbehov när det gäller nya bussar. Det beror på att landet har gått direkt från Euro 3 till Euro 5 när det gäller avgasbestämmelserna för bussar och lastbilar. Kunderna har avvaktat med att beställa nya fordon under tiden.
I ett slag har nu Daimler Buses ökat sin bussförsäljning med 48 procent under det första kvartalet 2013 jämfört med samma tid 2012, dvs från 2790 till 4141 bussar.
Totalt sålde Daimler Buses under det första kvartalet 6033 bussar (2012: 4896 bussar).
I Nordamerika och Europa minskade försäljningen. Försäljningen i Västeuropa blev 538 (632) bussar och i Nordamerika 366 (522) bussar. I Asien sålde man 404 (269) bussar och på övriga marknader 584 (653) bussar.
Även lönsamheten förbättrades, men visar fortfarande förlust. Rörelsersultatet för Daimler Buses under första kvartalet blev ett minus på 31 miljoner euro (ca 266 miljoner SEK) mot ett underskott förra årets första kvartal på -105 miljoner euro (903 miljoner SEK). Omsättningen ökade med tre procent, från 730 till 731 miljoner euro.
Lämna ett svar