Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Västtrafik på offensiven för att locka bilister

Västtrafik går till offensiven för att få fler att pendla kollektivt. Foto: Ulo Maasing.

Västtrafik, som har huvudansvaret för kollektivtrafiken i Västra Götaland, gör nu ännu en satsning för att locka bilpendlare att välja kollektivtrafiken. Den här veckan får 143 000 bilägare i Göteborg och flera kranskommuner ett erbjudande från Västtrafik om att åka gratis för att prova kollektivtrafiken under två veckor.

Nyligen genomförde Västtrafik den hittills största provåkarkampanjen ”Vi älskar bilister” där 50 000 resenärer fick möjlighet att testa kollektivtrafiken och där 14 000 personer valde att fortsätta åka med Västtrafik efter provperioden.

När Västtrafik nu gör en ny kampanj går erbjudandet om att åka gratis till bilägare som tidigare fått ett erbjudande från Västtrafik men som valt att inte delta.

–  Vi vill att även den här gruppen ska våga testa oss. Den som åker kollektivt slipper bilköer, trängselskatt och p-avgifter och har samtidigt möjlighet att arbeta eller koppla av under resan, säger Maria Björner Brauer, enhetschef försäljning och marknad på Västtrafik.

Under kampanjen kommer Västtrafik bland annat åka ut och möta bilpendlarna för att svara på frågor och dela ut ansökningar om gratis provåkning. Det kommer att ske den 11 maj på parkeringsplatser och torg i Partille, Kungälv, Lerum, Torslanda, Ale, Mölndal, Mölnlycke och Kungsbacka.

–  Vi tror att det finns stora möjligheter att få fler att ställa bilen lite oftare. Vi brukar säga att du ska ta kollektivtrafiken när du kan och bilen när du behöver, säger Maria Björner Brauer.

Den som uppfyller kriterierna kommer att få ett gratis Västtrafikkort i brevlådan. Kortet gäller i två veckor på alla Västtrafiks fordon i Västsverige och måste aktiveras senast den 30 juni.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)