Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Resenärsforum backar upp Kommunal i busskonflikten

Resenärsforums ordförande Karin Svensson Smith. Foto: Ulo Maasing.

Resenärsorganisationen Resenärsforum tar nu aktivt ställning i den pågående busskonflikten. Organisationen ställer sig bakom fackförbundet Kommunals krav i konflikten mellan Kommunal och Bussarbetsgivarna. Organisationen gick på onsdagen ut med ett uttalande med anledning av konflikten.

Där säger man att ”för resenärerna är de anställdas villkor väldigt viktiga. Om anställda är trötta, pga av långa arbetspass, känner sig pressade och otrygga i sin anställning har de svårt att ge det kundbemötande som behövs för att resan  ska bli bra. Busschaufförerna utför en strategisk samhällstjänst och bör bli värderade efter det.”

Resenärsforum pekar på att bussförarnas arbetsförhållanden inte bara är en fråga för arbetsgivarna ”utan även en politisk fråga där hela kollektivtrafikens villkor styrs av spelregler och anslag som styrs av politiska beslut.”

– Kollektivtrafiken måste få kosta mera för att såväl resenärer, kollektivtrafikanställda och deras arbetsgivare ska fungera bra, säger Karin Svensson Smith, ordförande i Resenärsforum.

– Att så blir fallet är en angelägenhet för hela samhället eftersom en attraktiv kollektivtrafik är en förutsättning för att människor ska komma till och från sina arbeten, för att städerna inte ska korka igen av trängsel och för att minska trafikens klimatpåverkan till en acceptabel nivå.

Karin Svensson Smith var tidgare riksdagsledamot för Miljöpartiet och dessförinnan Vänsterpartiet. Idag är hon kommunalpolitiskt verksam för Miljöpartiet i Lund.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Allt styrs från upphandlingen sätter huvudmannen som krav att personalen övertages vid byte av entreprenör så vad är där då att bråka över. Tar bussbolagen betalt för vad det faktiskt kostar att köra i ett trafikområde så har man råd att tillhanda hålla bra arbetsvillkor. Har man sen en tidtabell som är rätt och riktig så har vi även en chans att utföra vårt jobb rätt och tryggt. Har man sen en rätt tidtabell så funkar ju appar , reseplanerare mm. Och först då kan man börja tro på att regerings målet med en fördubblad kollektivresande kan inträffa. Blir detta dyrt, troligen men minskad biltrafik, avgaser, buller kan inte mätas i pengar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)