Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nu kan man knoppa från Skottland till London

Stagecoach´ nya sovbussatsning har en lyxig prägel. Samtliga bilder: Van Hool.

Stagecoach´ nya sovbussatsning har en lyxig prägel. Samtliga bilder: Van Hool.

Nu går det bra att ta bussen, bädda ner sig och knoppa en hel natt om man reser mellan Skottland och London. I dagarna startar den brittiska transportjätten Stagecoach sin nya sovbusstrafik, megabusGold.com, mellan Skottland och London. I trafiken använder man tio unika, specialbyggda Van Hoolbussar med 55 läderklädda fåtöljer som på natten kan konverteras till 42 bäddar. Resan mellan Glasgow och London tar knappt åtta timmar.

Enligt Stagecoach är restiden konkurrenskraftig jämfört med nattågen mellan Skottland och London.

Bussarna är inredda med "kupeer med skinnfåtöljer, eluttag, gratis internet mm.

Bussarna är inredda med kupeér med skinnfåtöljer, eluttag, gratis internet mm.

De bussar som Stagecoach använder för trafiken är specialbyggda Van Hool TDX27 Astromega dubbeldäckare. Bussarna är inredda med eleganta läderfåtöljer, bord,  eluttag vid sittplatserna, gratis internet och naturligtvis toalett.

Bussarna är indelade i ”kupéer” med antingen två eller fyra platser.

I biljettpriset, som varierar mellan 15 och 65 pund (ca 150 – 660 SEK) ingår fria läskedrycker och ett litet övernattningskit som består av sovmask, tandborste och tandkräm.

De 55 sittplatserna kan förvandlas till 42 sovplatser.

De 55 sittplatserna kan förvandlas till 42 sovplatser.

På prov kommer passagerarna också att få välja mellan en filt och en overall att sova i.

Stagecoachordföranden Brian Souter som är en PR-sinnad man mannekängade själv i en sådan overall när Stagecoach premiärvisade bussarna.

Trafiken sköts av Scottish Citylink, ett företag som ägs gemensamt av Stagecoach och Singaporeägda ComfortDelGro.

Megabus-Souter

Stagecoach´ grundare och styrelseordförande mannekängar i den overall som passagerarna kan få under resan.

Den första linjen, Aberdeen – Dundee – London startade den 8 juli, medan linjen Falkirk – Edinburgh – London har premiär den 12 juli. Den 19 juli är det så premiär på linjen Inverness – Glasgow – London. Senare kommer också en linje Glasgow – Birmingham – Cardiff – Bristol.

De bussar som används är 14,96 meter långa, fyra meter höga och 2,55 meter breda. Motorn är en Paccard Daf på 462 hästkrafter och växellådan är ZF AS-Tronic 12.

 

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)