Strömma Turism & Sjöfart har vunnit en marknadsföringstvist om falsk marknadsföring av sightseeingturer mot Söderberg & Partners-sfärens bolag Stockholm Info som också kör sightseeing i Stockholm.
Bakgrunden är att Strömma sedan många år bedriver verksamhet med öppna sightseeingbussar i Stockholm.
Genom varumärket bolaget Red City Buses AB har Söderberg & Partner-sfären marknadsfört sin sightseeingtur med buss som den ”främsta, enklaste och mest prisvärda” samt ”enda tur med öppen buss”.
Nu har Marknadsdomstolen slagit fast att Stockholm Info AB förbjuds använda en formulering med denna innebörd i sin marknadsföring av sightseeingturer med buss. Påståendet är enligt domstolen både felaktigt och vilseledande.
– Det är bedrövligt att det ska behövas ett domslut från Marknadsdomstolen för att avgöra självklarheter som god marknadsföringssed. Men skönt att det äntligen är avklarat, säger Oscar Carheden, vice vd för Strömma Buss AB.
Lämna ett svar