Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussnytt: Midimerca och Lyxsetra höstnyheter från Daimler

Mercedes-Benz Tourismo K är en "fullstor" midibuss i Tourismoserien som premiärvisades på onsdagen. Foto: Ulo Maasing.

Mercedes-Benz Tourismo K är en ”fullstor” midibuss i Tourismoserien som premiärvisades på onsdagen. Foto: Ulo Maasing.

En midibuss som känns som en stor buss var en av de stora nyheterna från Mercedes-Benz på en stor, internationell presskonferens i Stuttgart på onsdagen. Där presenterade Daimler Buses de nyheter man kommer att visa på bussmässan i Kortrijk i oktober. Nya Tourismo K är 10,3 meter lång och 2,55 meter bred och i praktiken en kortversion av Mercedes-Benz populära Tourismo. Den avlöser nuvarande Tourino och fyller ett tomrum i Mercedes-Benz modellprogram mellan fullstora Tourismo och företagets minibussar.

Av Ulo Maasing i Stuttgart

– Tourismo K är en buss som kommer att passa utmärkt för exempelvis skolkörningar under veckorna och beställningstrafik under helgerna, säger Håkan Jönsson, försäljningschef för Mercedes-Benz bussar i Sverige.

Han räknar med att Tourismo K kommer att finnas för leverans i Sverige under våren.

– Men jag hoppas att kunna ha en demovagn hemma redan i vinter.

Mercedes-Benz Tourismo K känns trots sin längd på 10,3 meter som en fullstor buss. Foto: Ulo Maasing.

Mercedes-Benz Tourismo K känns trots sin längd på 10,3 meter som en fullstor buss. Foto: Ulo Maasing.

Tourismo K känns i alla avseenden som en fullstor buss, 2,55 meter bred och 10,3 meter lång och med stora hjul, precis som dess större släktingar i Tourismofamiljen.

Höjden är 3,3 meter.

Med bakdörr, wc och pentry längst bak har bussen 32 sittplatser. Den kan fås i en rad utföranden, anpassade till olika trafikuppgifter från linjetrafik till lyxigt inredd VIP-buss.

Bagageutrymmet är imponerande 4,4 kubikmeter vilket räcker till mer än väl exempelvis för teater- och shoppingresor under veckoslut.

Motorn, Daimlers OM936 på 7,7 liter är på 354 hästkrfter och självfallet klarar den Euro 6-kraven.

Bussen kan fås antingen med sexväxlad manuell låda eller med GO250-8 Powershift automatlåda – välkänd för den som har provat Travego Edition 1.

Underhållsintervallen är 12 000 mil.

Övergången till Euro 6 fick ett stort utrymme på onsdagens presskonferens i Stuttgart.

– Vi är den första busstillverkaren som erbjuder Euro 6 i hela produktprogrammet, sa Daimler Buses koncernchef Hartmut Schick stolt på presskonferensen i Stuttgart.

– Innan året är slut kommer vi att ha levererat 1700 bussar med Euro 6. Vi kan också konstatera att bränsleförbrukningen hos våra Euro 6-motorer är drygt åtta procent lägre än för Euro 5.

Lyxig Setra

Lyxig nyhet från Setra: TopClass 500, här som Setra 516 HDH. Foto: Ulo Maasing.

Lyxig nyhet från Setra: TopClass 500, här som Setra 516 HDH. Foto: Ulo Maasing.

Tourismo K och sitt Euro 6-program är dock inte de enda nyheter som Daimler Buses kommer att visa på Busworld i Kortrijk.

På plats där kommer också sprillans nya Setra TopClass 500 att finnas. Designmässigt går det inte att missta sig på att det är Setras prestigebuss.

Redan i samband med Setradagarna i Vetlanda i januari kommer svenska bussföretagare att kunna stifta närmare bekantskap med nya TopClass. Anna Johansson, försäljningschef för Setra i Sverige, uppger för bussmagasinet.se att hon räknar med att modellen kommer att finnas på marknaden någon gång i april – maj.

– Men vi har redan en kund som har lagt en order, konstaterar hon glatt.

Den buss som visades i Stuttgart var en 516 HDH med ny, mer aerodynamisk och samtidigt mycket elegant front och akter. Det karakteristiska, mångåriga designgreppet La Linea finns kvar men har förnyats på ett elegant sätt.

Daimler Buses chef Hartmut Schick. Foto: Ulo Maasing.

Daimler Buses chef Hartmut Schick. Foto: Ulo Maasing.

– Faktum är att aerodynamiken på den här bussen närmar sig värden som man annars bara finner hos sportbilar, sa Hartmut Schick.

I likhet med TopClass 400 kan nya TopClass 500 fås med glastak, men här handlar det om mycket mer av ett panoramatak som erbjuds: TopSky Panorama är nämligen 50 procent större.

Damhandväskor

Bagageutrymmet är imponerande 8,9 kubikmeter. För den som tycker att det är svårt att se framför sig vad det innebär tog Tomas Fricke till drastiska exempel. Han är projektledare för utvecklingen av nya höggolvsbussar.

– Det motsvarar 1670 damhandväskor med innehåll eller 2674 fotbollar enligt FIFA-standard (FIFA är det internationella fotbollförbundet).

– Eller, om man så vill, 322 väskor som klarar flygets normer för handbagage, dvs sju väskor per passagerare.

Invändigt har nya TopClass 500 en rad nyheter att bjuda på. Dit hör värme under varje stol som ska hålla passagerarnas fötter behagligt varma under iskalla vinterdagar liksom en ny, förbättrad luftkonditionering.

Begagnat

Till de nyheter som Dainler Buses lanserar i Kortrijk finns också ett helt nytt varumärke för begagnade bussar, BusStore. Där kommer man i ett europeiskt nätverk att sälja begagnat, inte bara av egen tillverkning utan också från andra tillverkare.

Tanken är att kunderna ska kunna känna sig trygga i att bussarna har gåtts igenom ordentligt och testats. BusStore ska dels arbeta med inbytesbussar, men också kunna ge sig ut på marknaden och köpa upp bussar.

Alla bussar som finns till salu kommer att återfinnas på BusStores nya, europeiska hemsida där kunderna kan få en total överblick över marknaden.

Mercedes-Benz kommer i Kortrijk också att visa upp ett förnyat minibussprogram.

MB-2

Mercedes-Benz Tourismo K. Foto: Ulo Maasing.

Mercedes-Benz Tourismo K. Foto: Ulo Maasing.

Mercedes-Benz Tourismo K. Foto: Ulo Maasing.

Mercedes-Benz Tourismo K. Foto: Ulo Maasing.

Mercedes-Benz Tourismo K. Foto: Ulo Maasing.

 

Setra-2

Setra TopClass 500. Foto: Ulo Maasing.

Setra-3

Setra TopClass 500. Foto: Ulo Maasing.

Setra-4

Setra TopClass 500. Foto: Ulo Maasing.

Setra-5

Setra TopClass 500. Foto: Ulo Maasing.

Setra TopClass 500. Foto: Ulo Maasing.

Setra TopClass 500. Foto: Ulo Maasing.

Setra TopClass 500. Foto: Ulo Maasing.

Setra TopClass 500. Foto: Ulo Maasing.

 

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)