Tyskland är det populäraste landet i Europa som resmål för kulturresor. Detta enligt forskningsinstitutet IPK International. Bland alla de 50 länder som därtill betygsattes globalt i Anholt-GFK Roper Nation Brands Index, intog Tyskland plats fem inom området kultur sett till efterfrågan.
Tyskland har bland annat 38 kultur- och världsarv på UNESCO:s lista. Nästa år är landets världsarv också det ledande temat i Tysklands internationella marknadsföring.
– UNESCO:s världsarv är en betydelsefull kvalitetsstämpel i den internationella besöksnäringen, förklarar Petra Hedorfer, styrelseordförande i Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT).
– Tillsammans med våra strategiska partners, föreningen UNESCO Welterbestätten Deutschland e.V. och den tyska UNESCO-kommissionen, kommer vi att satsa intensivt på marknadsföring för att öka medvetenheten om de tyska världsarven och främja landets kulturturism.
DZT och den tyska UNESCO-kommissionen har tagit fram en gemensam logga för temaåret, den gemensamma nämnaren i de många kommunikationsaktiviteter som kommer att följa under året.
Lämna ett svar