Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nolltaxa i Avesta lockar bilister

Lars Isacsson(S), kommunalråd i Avesta: Nolltaxa ger mersmak.

Lars Isacsson(S), kommunalråd i Avesta: Nolltaxa ger mersmak.

Sedan Avesta kommun förra sommaren införde nolltaxa i kollektivtrafiken har bussresandet ökat med 80 procent. Mer än en tredjedel av resorna har ersatt en tidigare bilresa. Det visar en utvärdering som konsultföretaget Ramböll har gjort på uppdrag av Avesta kommun.

– Det är fantastiska resultat, säger kommunalrådet Lars Isacsson(S) om utvärderingen. Viljan att permanenta avgiftsfria bussar är idag ännu starkare.

Resandeökningen har framförallt skett i tätortstrafiken i Avesta och Krylbo.

Resandet med tätortstrafiken har mer än fördubblats jämfört med innan införandet av avgiftsfria resor. Det är främst arbets- och skolpendlare som ökat sitt resande med buss. Även i jämförelse med andra kommuner som  har eller har haft avgiftsfri kollektivtrafik är resandeökningen stor.

Resandeökningen består i huvudsak av tidigare bussresenärer som reser mer med buss, men även helt nya bussresenärer. 39 procent av bussresorna har ersatt en tidigare bilresa och 22 procent en tidigare gång- eller cykelresa. Drygt 100 000 bilresor per år beräknas ha ersatts med bussresor.

Avesta kommun har sedan juni år 2012 haft avgiftsfri busstrafik inom kommunen. Syftet med försöket har varit att öka resandet med kollektivtrafik och minska utsläppen från biltrafiken.

Försöket planeras att fortsätta som längst fram till den sista juni 2014. Sedan ska politikerna besämma om fortsättningen.

Försöket omfattar tätortslinjerna 301 och 302 samt landsbygdslinjerna 3 och 4 Avesta – Horndal och 12 Avesta – Snickarbo.Dessutom ingår den anropsstyrda kompletteringstrafiken med taxi i försöket.  Kompletteringstrafiken har dock inte ingått i utvärderingen.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)