Busstillverkaren Scania har fått en order på 156 Scania Citywide ledbussar. Köpare är lokaltrafiken i Berlin, BVG (Berliner Verkehrsgesellschaft). För Scania är det en viktig genombrottsorder på den tyska stadsbussmarknaden.
De bussar som BVG har beställt är 18 meter långa och har en Euro 6-motor på 320 hästkrafter. Samtliga bussar är luftkonditionerade.
Leveranserna ska ske under åren 2014 – 2017.
Frank Koschatzky, försäljningschef vid Scania Deutschland, uppger att Scania och BVG planerar ett när samarbete när det gäller service och underhåll av de nya bussarna.
BVG är Tysklands största lokaltrafikföretag och har funnits i 75 år.
Företaget har idag 149 busslinjer, 29 spårvägslinjer (8 med nattrafik) och tio tunnelbanelinjer (8 med nattrafik).
Ordern är Scanias största bussorder till Tyskland någonsin på ett bräde.
Och dessutom är den genombrottsordern även på Scanias nya stadsbuss Citywide 🙂
Imponerade att tyskarna for ovanlighets skull upphandlar ”utländskt” märke. Nu är Scania förvisso en VW-dotter men tyskarna verkar ju ha haft något bra system som gynnat sina egna märken. Jag tror det rullar mer stadsbussar från tyska tillverkare i Uppsala än vad jag sett Volvo och Scania i tysk stadstrafik hittills. Rätta mig gärna om jag har fel, men de tyska märkenas dominans i tysk offentlig upphandling är bedövande.
Ingemar har säkert rätt. I och med att Scania är ägt av ett tyskt företag numera, så kvalificerar sig Scanias bussar plötsligt i Tyskland. Det säger mycket om hur ”öppen” och ”konkurrensutsatt” mycket av den offentliga upphandlingen är i verkligheten… Man har uppfunnit enormt mycket byråkrati runt offentlig upphandling i EU. Den byråkratin kostar mångmiljardbelopp varje år i EU.
Men leder den till ökad konkurrens, att den som har billigast och bäst teknik vinner upphandlingarna?
(Givet att man även får ställa kvalitetskrav och miljökvalitetskrav vid upphandlingen. Specialkrav som: ”Måste köra på biogas” : Är det ett relevant tekniskt miljökrav?? Det ger dyrare kollektivtrafik… Varför inte kräva: ”Måste köras på biodrivmedel” istället? Då kan billigare och praktiskt fungerande befintliga bussar köras på t.ex. RME, HVO och på kommande bio-syntetiska dieselolja-ersättningar. Ett tips i all välmening.)