Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Swebuschefen: ”Självklart låta tågbiljett gälla på expressbussen”

Joakim Palmkvist, vd för expressbussföretaget Swebus. Foto: Ulo Maasing.

Joakim Palmkvist, vd för expressbussföretaget Swebus. Foto: Ulo Maasing.

Trots att bussen inte drabbas av samma väderrelaterade problem som tåget, så räknas trafikslaget ofta bort i planeringen. Det skriver Swebuschefen Joakim Palmkvist i en artikel på Svenska Dagbladets Brännpunkt på fredagen. Där tar han, med stormen Simone som ett färskt exempel, upp hur tågresenärer drabbas av förseningar och inställda turer. Ändå har, menar Palmkvist, varken tågbranschen, Trafikverket eller infrastrukturministern dragit en slutsats som han menar är självklar: Låt tågbiljetten gälla på expressbussen.

Joakim Palmkvist framhåller att Swebus under de senaste tio åren inte en enda gång har behövt ställa in busstrafiken på grund av dåligt väder, såsom vind, snö eller is.

– Och tro mig, det beror inte på att vi tummar på säkerheten. Den sätter vi alltid först. Det beror istället på att vi kör på motorvägar, som har god framkomlighet både under storm och snöoväder, med breda vägrenar som gör att fallande träd inte är ett problem och högt prioriterad snöröjning av Trafikverket. Självklart behöver vi ibland anpassa hastigheten till väglaget och köra långsammare, men resenärer som reser med expresssbussen kommer fram, skriver Palmkvist.

– Men trots att bussen på det här sättet inte drabbas av samma väderrelaterade problem som tåget, så räknas trafikslaget ofta bort i planeringen.

Inför julresandet kommer Swebusfchefen med förslaget att tågbiljettrna ska gå att använda på expressbussarna.

– Vi har ofta möjlighet att snabbt sätta in extrabussar när passagerarantalet strömmar till. Jag tror att det är en resegaranti som många resenärer kommer att uppskatta.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)