Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transport kräver färre taxibilar och maxtaxa för taxiresor

Utanför Centralen i Stockholm har cykelkörfältet förvandlats till taxistation där så kallade friåkare med skyhöga taxor väntar på kunder. Samtidigt som de blockerar cykelbanan slipper de betala angöringsavgift som de stora bolagen. Foto: Ulo Maasing.

Utanför Centralen i Stockholm har cykelkörfältet förvandlats till taxistation där så kallade friåkare med skyhöga taxor väntar på kunder. Samtidigt som de blockerar cykelbanan slipper de betala angöringsavgift som de stora bolagen. Foto: Ulo Maasing.

Transportarbetarförbundet vill återinföra regleringen av svensk taxinäring. I en ny rapport om taxibranschen i Sverige  kräver Transport bland annat att en etableringskontroll av antalet taxifordon i en kommun och att en maxtaxa för taxiresor införs.

I rapporten för Transport fram krav på en rad lagändringar:

”Inför en etableringskontroll av antalet taxifordon i en kommun för att begränsa överetableringen av taxibilar.

Inför en maxtaxa för taxiresor. Dagens fria prissättning leder dels till osund konkurrens och dels till att många taxikunder blir lurade. Detta sänker förtroendet för både taxibranschen och för Sverige som ett bra land att vara turist eller affärsresenär i.

Inför krav på redovisningscentraler för samtliga taxiåkerier. Ta fram ett fungerande kontrollsystem som säkerställer att samtliga taxiföretag redovisar sina inkomster på ett säkert och effektivt sätt för att minska det utbredda skattefusket i branschen.

Inför krav på digitala färdskrivare i alla taxifordon och utfärda färdskrivarkort som ska användas av landets samtliga taxiförare.”

Transport vill också ha skärpta krav på upphandlingar av samhällsbetalda resor, ökade anslag till tillsynsmyndigheter och skärpta regler för subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)