Både styrelsen för Storstockholms Lokaltrafik, SL, och trafiknämnden i Stockholms läns landsting får hård kritik av externa revisorer, skriver Svenska Dagbladet. Dålig kontroll och bristande styrning är revisorsomdömet. Ordförande i båda styrelserna är Christer G Wennerholm (M), trafiklandstingsråd och därtill ordförande i bland annat Svensk Kollektivtrafik och lobbyorganisationen Spårvagnsstäderna. Wennerholm har i enlighet med sin tradition valt att inte kommentera kritiken.
Wennerholms ledning av kollektivtrafiken i Stockholms län har flera gånger tidigare fått hård kritik för bristande kontroll och styrning från landstingets interna revisorer. Bland annat har dessa slagit ner på utbyggnaden av Spårväg City, ”NK-Expressen”.
Den här gången kommer kritiken från juristerna på advokatbyrån MAQS som har haft i uppdrag att utreda riskerna med att landstingets trafiknämnd övertagit i stort alla verksamheter från det en gång så stora bolaget SL.
SvD har tagit del av advokatbyråns expertutlåtande. Återigen är kritiken skarp för bristande styrning, kontroll, ledning, uppföljning och passivitet. Bristerna är enligt advokaterna så stora att det kan vara fråga om att kommunallagen inte följs.
Tidningen har gett Wennerholm möjlighet att ge bemöta kritiken, något som Wennerholm har avstått från. Via sin pressekreterare har han meddelat tidningen att ”han gärna återkommer när landstingsrevisorerna är färdiga med sin granskning nästa år”.
SL svarar för drygt hälften av landets kollektivtrafik.
Medan Wennerholm väntar till nästa år med sina kommentarer till den svvidande kritiken reagerar oppositionen i Stockholms Läns Landsting.
– Det finns ett oroväckande mönster i den upprepade kritiken. Ändå verkar SL:s ordförande Christer Wennerholm varken vilja se eller ta åt sig av den återkommande kritiken, det är minst sagt anmärkningsvärt , säger Erika Ullberg (S) , oppositionslandstingsråd.
– Hundratusentals resenärer i hela länet påverkas av SL:s beslut. Nu går utvecklingen dessvärre åt fel håll. I SL:s investeringsbudget för i år går hela 3 ,7 miljarder förlorade då de inte används upp . Samtidigt har trafikutbyggnader både fördyrats och försenats.
– Biljettintäkterna viker, tappet är nu över 400 miljoner kronor jämfört med prognos, och det saknas blocköverskridande samsyn och samarbete. Väljarna och resenärerna måste kunna förvänta sig ett politiskt, demokratiskt ledarskap som tar ansvar och värnar skattebetalarnas pengar. En ordentlig genomgång av den interna kontrollen och politiska styrningen i Trafiknämnden och SL måste genomföras snarast, säger Erika Ullberg.
Varför skall man dra ner på pendeltågen i storstockholm Jo för att spara pengar. Men då hade inte
det behövs att bygga den nya järnvägen mellan Stockholm Central och Bålsta fyra spår när det ändå skall reducera tågen. Dessutom har det varit många avstängningar under 2 eller tre år. Och det är ej heller bra.Dom sätter in bussar visserligen men det ta tyvärr längre tid att färdas på sträckan. Dessutom skall avgiften höjas.Kanske folket tar bilen istället när tågen ej kommer att gå. I vår och sommar kommer I slutet av juni och fram till augusti får man åka buss mellan Bålsta och Spånga och in ioktober
stängs det av in i nov också Det är jobbig t för mej som skall passa tiderna på sjukbesöken som jag gör några gånger om året. Man får inte komma försent till en undersökning. Då får man betala men får bara en ny tid att passa.
Försök att ta fast tjuvåkarna så kanske det kommer in lite i kassan
En trött pensionär på all avstängning med pendeln. Britta