Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre koll på bussen i Värmland

Värmlandstrafik förbättrar störningsinformationen. Foto: Värmlandstrafik.

Värmlandstrafik förbättrar störningsinformationen. Foto: Värmlandstrafik.

På måndagen började Värmlandstrafik, som har huvudansvaret för kollektivtrafiken i Värmland, använda sitt nya informationssystem för trafikstörningar. Systemet gör det möjligt för resenärerna att få information om förseningar eller trafikstopp via en rad kanaler.

De kanalerna är
Via sökningar i reseplaneraren på varmlandstrafik.se.
Som notis på webbplatsens startsida
Via resesökning i Värmlandstrafiks mobilapp, Mobitime.
 På elektroniska skyltar.
Via Facebook
Via Twitter
Som e-post via prenumeration
Som sms via prenumeration.

Alla kanalerna används dock inte från start.

– I första steget går vi igång med trafikstörningsinformation på webbplatsen, i reseplaneraren och i mobilappen, säger David Widlund, marknadschef på Värmlandstrafik.

De andra tjänsterna kopplar man på i ett senare skede.

Facebook och Twitter är kanaler som i första hand kommer att användas vid större händelser.

Från och med driftstarten på måndagen kommer Värmlandstrafik att informera om sin tågtrafik, där man berättar om orsaken till störningen och vad som görs åt den. På bussidan kommer man till att börja med berätta om större händelser, ändringar i tidtabellen och inställda hållplatser. Tanken är att så småningom gå över till att publicera trafikstörningar på turnivå även för bussarna.

Men både buss- och tågtrafiken kommer att visas i realtid från och med 9 december.

Värmlandstrafik har också utvecklat en webbkarta, som visar i realtid var bussarna och tågen befinner sig geografiskt.

– Den tjänsten är i stort sett färdig men vi väntar med publicering tills vi ser att införandet av trafikstörningsinformation och realtidsvisning fungerar bra, säger David Widlund.

Systemet levereras av svenska Hogia.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)