Tag Archive for ‘Värmlandstrafik’
Två företag kör Bivabs skoltrafik i Värmland
Två av de bussföretag som är delägare i Bivab ska köra skoltrafik i Värmland under nästan tio år: Let´s Go By Bus och Dalslands Buss. Värmlandstrafik tilldelade i början av maj skoltrafiken i två områden i Värmland till Bivab.
Dynamisk utökning till besöksmål i Värmland
Förra året startade Värmlandstrafiks dynamiska, efterfrågestyrda busstrafik, X-linjen, i Grums. I sommar kommer linjen att växla över till ett sommarläge med utökat trafikområde under två månader från mitten av juni. Då får flera populära besöksmål i Grums dynamisk trafik med X-linjen. Samtidigt fortsätter X-linjen att trafikera sitt ordinarie område i Grums.
Tre får köra skoltrafiken i Värmland (uppdaterad med priser)
Tre företag får dela på uppdraget att köra skoltrafik i Värmland. Det beslutade kollektivtrafiknämnden i Region Värmland på tisdagseftermiddagen. Totalt kom 32 anbud in, fördelade över sju trafikområden.
Karlstad: Gratisbuss för sjukhusanställda, patienter och besökare
Värmlandstrafik och bussoperatören Nobina fortsätter att tillsammans testa nya trafiklösningar. Från den 11 maj blir det enklare för patienter, besökare och medarbetare vid Centralsjukhuset i Karlstad att ta sig runt på sjukhusområdet, mellan sjukhusets entréer, mottagningar och parkeringar. Då startar Värmlandstrafik en ny busslinje som kör i en slinga på sjukhusområdet. Satsningen är ett pilotprojekt som syftar till att testa nya lösningar för mobilitet i ett område där många människor rör sig varje dag.
Värmland överklagar Konkurrensverkets miljonböter
De rättsliga turerna kring upphandlingen av servicetrafiken i Värmland fortsätter. Bara någon timme efter att Konkurrensverket begärde att Region Värmland ska betala en upphandlingsskadeavgift på 3,8 miljoner kronor står det klart att regionen överklagar beslutet hos Förvaltningsrätten. Upphandlingen har gått igenom en rad rättsliga turer under totalt tre år och nio månader.
Politiker kräver snabbare domstolar när upphandlingar överprövas
Efter långdragna rättsprocesser kan Region Värmland först nu teckna de sista avtalen för servicetrafik som egentligen skulle ha startat i september 2023. Överprövningar i domstolar har tagit tre år och nio månader innan Värmlandstrafiks upphandling av servicetrafiken i regionen nu är slutligt klar. ”Orimligt. Processerna vid överprövning måste fungera bättre”, skriver ordförande Elisabeth Björk (V) och vice ordförande Sara Gunnarsson (L) i kollektivtrafiknämnden i Region Värmland i ett öppet brev till Domstolsverket och justitieminister Gunnar Strömmer (M).
Dynamisk trafik över förväntan
Efter sex månader med dynamisk, efterfrågestyrd, trafik i värmländska Grums summerar region Värmland: Succé. Värmlandstrafik omvandlade för ett halvår sedan delar av den vanliga linjetrafiken i områdena Grums, Segmon och Slottsbron till dynamisk trafik under varumärket X-linjen. Nu har resandet ökat så mycket att en del av den vanliga linjetrafiken behöver återinföras.
Värmland: Bättre än väntat trots lägre intäkter
Kollektivtrafiken i Värmland blev billigare än vad politikerna hade räknat med i budgeten för 2025. Trots att biljettintäkterna minskade gjorde Värmlandstrafik ett plus på nästan 31 miljoner kronor i förhållande till budget. Barn och unga gav resandet ett lyft.
Karlstad: Nypremiär för kollektivtrafik till flyget
Senast det gick att resa med kollektivtrafik till och från Karlstad Airport var 2019, året innan pandemin. Men på måndag börjar Värmlandstrafik att på nytt köra anropsstyrd trafik till och från flygplatsen. Trafiken är anpassad efter både charter- och reguljärflyg.
Självkörande bussar startade aldrig
Nu skulle små självkörande elbussar trafikera området runt Centralsjukhuset i Karlstad. Men trafiken med de självkörande bussarna kom aldrig igång. Istället får patienter parkera sina bilar vid sjukhusets entréer.





Artiklar(RSS)