Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bättre tillgänglighet till bussen dröjer

Landskrona är sämst i Skåne när det gäller tillgänglighetsanpassning av busshållplatser. I år ska trådbusslinjens hållplatser göras tillgängliga för funktionsnedsatta. Foto: Ulo Maasing.

Landskrona är sämst i Skåne när det gäller tillgänglighetsanpassning av busshållplatser. I år ska trådbusslinjens hållplatser göras tillgängliga för funktionsnedsatta. Foto: Ulo Maasing.

Arbetet med att göra stadsbussarnas hållplatser tillgängliga för personer med funktionsnedsättning går långsamt, skriver Helsingborgs Dagblad. Tidningen har undersökt hur stor del av de skånska stadsbusshållplatserna som är anpassade för funktionsnedsatta. Andelen varierar kraftigt. Trelleborg är bäst, Landskrona sämst i Skåne.

I Landskrona är bara var tredje hållplats anpassad till rörelsehindrade och synskadade. Övriga hållplatser har inte rätt höjd på hållplatsen för att göra det lättare för rullstolsburna eller dåliga knän och/eller saknar taktila plattor som ska underlätta för synskadade.

Ansvaret för att tillgänglighetsanpassa hållplatserna är ligger hos kommunerna.

Skånetrafikens presschef Ulrika Mebius säger till tidningen att Skåne trots allt ligger bra till i jämförelse med övriga landet.

Andelen stadsbusshållplatser som är tillgänglighetsanpassade är enligt Helsingborgs Dagblad det här i de skånska städerna:

Trelleborg 78
Malmö 71
Hässleholm 65
Eslöv 63
Lund 63
Helsingborg 60
Kristianstad 49
Ängelholm 45
Ystad 40
Landskrona 34

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)