
2002 invigdes Lundalänken i Lund. Nu står debatten het om den ska byggas om till spårvägsdrift. Foto: Ulo Maasing.
Det blev fullt i Pingstkyrkan i Lund på måndagskvällen när föreningen Aktion för spårvägsfritt Lund arrangerade ett seminarium om framtidens kollektivtrafik i staden: ”Smartare kollektivtrafik – för hela Lund”. Planerna på en spårväg i staden har länge väckt heta känslor och splittrat opinionen. Spårvägsmotståndarna i Lund planerar nu att bilda ett eget parti inför höstens val.
– Våra motståndare ställer hypermoderna spårvägar mot gamla bussar. Vi vill belysa utvecklingen av nya transportalternativ, sa Aktionsgruppens ordförande Sverker Oredsson när han inledde seminariet som lockade omkring 300 personer, skriver Sydsvenskan.
Enligt Skånska Dagbladet var antalet deltagare dock endast 150. På en direkt fråga från tidningen uppger Oredsson att det mesta pekar på att det blir ett ”spårvägsparti i Lund” inför valet i höst.
– Det är något som är högaktuellt. Jag bedömer det som sannolikt, säger Oredsson till Skånska Dagbladet.
Sven-Allan Bjerkemo, civilingenjör från Lunds Tekniska högskola lyfte fram en rad exempel på busslösningar som han hävdade kan locka lika många resenärer och ge lika god stadskvalitet som spårvägar, men till betydligt lägre kostnader. Bland annat lyfte han fram Busway i den franska staden Nantes.
– En succé som har lockat 160 procent fler resenärer än den tidigare trafiken. 30 procent av dem är före detta bilister, berättade han.
Systemet kostade 52 miljoner euro för sju kilometer, att jämföra med ett spårvägssystem som skulle ha kostat 130 miljoner euro för bara fyra kilometer. Mer om Nantes kan du läsa i ett tidigare reportage här på bussmagasinet.se.
Miljöpartiets Karin Svensson Smith hävdade att Lund skulle bli mer attraktivt med spårväg än med bussar.
– Vi vill hellre ha spårväg än bussar som man inte vet när och var de går, sa hon och fick enligt Sydsvenska många i publiken att bua.
Lämna ett svar