Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer plus i Resplus

Resplusbiljetten ska göra det enkelt för resenären att byta mellan olika trafikslag och operatörer och samtidigt resa på en enda biljett. Foto: Ulo Maasing.

Resplusbiljetten ska göra det enkelt för resenären att byta mellan olika trafikslag och operatörer och samtidigt resa på en enda biljett. Foto: Ulo Maasing.

Villkoren för resenärer som åker på Resplusbiljetter har ändrats och blivit bättre för resenärerna. Resplus är ett biljettsamarbete mellan mellan Samtrafiken och 50 trafikföretag i Sverige. Där ingår bland annat fem expressbussföretag, men resplussamarbetet berör i praktiken också alla de bussföretag som kör upphandlad trafik i län och regioner.

En Resplusresa kan köpas på ett försäljningsställe men spänna över flera trafikföretag. Det är en hela vägen-biljett som ser till att resenären kommer fram till sin slutdestination och får hela resan i en och samma bokning.

De nya resevillkoren för Resplus, som trädde i kraft den 1 januari, förtydligar rättigheterna för resenärer och gör resandet ännu tryggare.

– Vi har märkt att många inte känner till resevillkoren och vad man faktiskt har rätt till som Resplus-resenär. Därför har vi nu sett till att de nya villkoren är förenklade och tydligare, säger Laila Berkhahn, tjänsteansvarig för biljettsamverkan på Samtrafiken.

Trafikföretagens generella skyldigheter i de nya resevillkoren är exempelvis att informera före resa, ansvara för att den resande kommer fram enligt det som avtalats på biljetten, ansvar för person- och sakskada och ansvar för assistans vid trafikstörning.

– Till exempel framgår det när resenären kan ha rätt till återbetalning och vilken part resenären ska vända sig till med ersättningskrav, säger Laila Berkhahn.

Sedan den 1 januari har villkoren i Resplus också anpassats enligt EG-direktiv när det gäller kundens rätt till assistans.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)