Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Förlusttyngt Volvo Bussar vände uppåt

Volvo Bussar satsar allt mer på en elektrifiering av busstrafiken. Här hybridbussar till Nettbuss i Norge. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussar satsar allt mer på en elektrifiering av busstrafiken. Här hybridbussar till Nettbuss i Norge. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussar vände sitt resultat uppåt under det fjärde kvartalet i fjol, jämfört med året innan. Bussleveranserna ökade med nio procent och de ökade volymerna bidrog till att Volvo Bussar vände fjolårets förlust på 22 miljoner kronor till en vinst på 50 miljoner kronor.

Samtidigt fortsätter marknaden att präglas av prispress, vilket tillsammans med ofördelaktiga valutakurser påverkar lönsamheten negativt. Därför genomför Volvo Bussar kostnadssänkande åtgärder för att förbättra lönsamheten, skriver Volvos koncernchef Olof Persson i Volvos bokslutsrapport för helåret 2013 där även kvartalsrapporten för fjärde kvartalet ingår. Rapporten presenterades tidigt på torsdagsmorgonen.

Trots vändningen mot slutet av förra året redovisar Volvo Bussar ett rörelseresultat för 2013 på – 190 miljoner kronor. Det kan jämföras med ett plus på 148 miljoner år 2012.

Omsättningen för Volvo Bussar minskade från 63 558 miljoner år 2012 till 53 437 miljoner i fjol.

Däremot ökade omsättningen under det fjärde kvartalet från 12572 miljoner till 13005 miljoner.

Volvokoncernens omsättning för helåret 2013 uppgick till 272 622 miljoner (299 814). Rörelseresultetet för koncernen blev 7138 miljoner (18 069 miljoner).

Volvo aviserar i sin rapport betydamnde personalnerskärningar globalt. Cirka 4400 tjänstemän och konsulter runt om i världen kommer att beröras av personalneddragningar, inklusive  tidigare annonserade 2000 personerna i staber och koncerngemensamma stödfunktioner. Framför allt kommer nerdragningarna att ske i lastbilsverksamheten.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)