De bussförare som kör åt Skånetrafiken får genomgående ett mycket högt betyg av resenärerna. Det visar resultatet av Skånetrafikens senaste kvalitetsmätning som genomfördes i höstas och som nu är klar. Även själva bussarna får bra betyg av resenärerna.
Två gånger om året får Skånetrafikens kunder betygsätta regionbussarna, stadsbussarna, Pågatågen och Öresundstågen på en skala från 0 till 10 utifrån ett antal kriterier.
Den totala kundnöjdheten, oavsett trafikslag, blev 7,55 i höstens kvalitetsmätning (vårens betyg var 7,22). De områden som ökar mest jämfört med våren är, för buss: uppträdande, fordonens skick och framförande. För Pågatågen ökar betyget mest på ersättningstrafiken (dvs buss) och på fordonens skick.
Regionbussarnas förare får 8,3 för uppträdande och 8,1 på framförande. Stadsbussarnas förare får 8,0 för uppträdande och 7,7 för framförande. Extremt gott betyg får stgadsbussförarna i Lund som får 8,9 i betyg för uppförande. Trafiken där körs sedan augusti av Nettbuss.
Pågatågens tågvärdar ligger fortsatt stabilt högt med betyget 8,3. Tågvärdarna på Öresundstågen får betyg 7,46.
– För att nå över 8 krävs det att vi har kundens förtroende. Vi märker också att våra nya incitamentsavtal, där trafikföretagen kan få bonus om de får höga kundbetyg, börjat ge resultat, säger Björn Wedeby, affärsutvecklare på Skånetrafiken.
En förklaring till de höga betygen är enligt Skånetrafiken att trafikföretagen har gjort aktiva insatser för att förbättra bemötande och framförande av fordon.
Även resenärernas betyg på själva fordonen har ökat rejält sedan i våras (siffrorna från vårens kundundersökning återges inom parentes). Regionbussarna får betyg 7,4 (6,9), stadsbussarna 7,2 (6,9), Pågatågen 7,4 (6,9). Många nya bussar har bidragit till det bättre betyget, anser man på Skånetrafiken.
Björn Wedeby pekar ut tre områden där det finns utrymme för stora förbättringar.
− Det gäller information, punktlighet och fordonens skick, här vill vi över 7,5. För att nå dit arbetar vi med tät uppföljning och förbättringsåtgärder tillsammans med trafikföretagen. Nya incitamentsavtal, där trafikföretagen är med och påverkar kvalitet, marknadsföring och tidtabeller, kommer också göra skillnad.
Lämna ett svar