Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Polisen skärper bälteskontroller

Monica Green, NTF: Vi måste få även busspassagerare att använda bälte. Foto: NTF.

Monica Green, NTF: Vi måste få även busspassagerare att använda bälte. Foto: NTF.

Polisen gör under nästa vecka en extra satsning på att kontrollera användningen av säkerhetsbälte, både i bilar och bussar. Den skärpta bälteskontroller är gemensam för hela Europa. Från trafiksäkerhetsorganisationen NTF pekar man på att det är lag att använda bälte även i bussar.

– Det är nu viktigare än någonsin med tanke på att bussar utrustade med bälten på samtliga platser från den 1 mars får färdas i 100 km/tim. En buss är tung och klarar sig ofta bra i en olycka, förutsatt att alla är bältade. Obältade passagerare däremot kan slå ihjäl både sig själva och andra vid en allvarlig krock och, ju högre hastighet desto allvarligare blir krockvåldet.

– Vi måste få alla att använda bälte, även de som åker buss. Ingen ska behöva sätta livet till för att man slarvat med bältet, säger Monica Green, ordförande, NTF.

Taggat som: , , ,

3 kommentarer »

  1. Tack, på tiden! Jag har ofta åkt med 474 från Slussen till Gustavsberg, alla bussar har bälten och kör full fart på motorvägen! Ofta sitter man ensam i bussen med bältet på. Alla andra använder inte bältet! Busschafören borde påminna folk vid de stora knutpunkterna att man ska sätta på bältet! Det fins vist en skylt som blinkar glöm ej bältet men vem bryr sig om dom! Jag tycker att bussföraren borde ansvara så säkerheten fölgs! Jag har alldrig sätt en kontroll att alla har bälten på sig!

  2. Krister ekberg stockholm

  3. Att lägga ansvaret på föraren är lika orealistiskt som orättvist. I en personbil – mja – i en buss med 50-70 sittplatser – absolut inte. Det är svårt nog i beställningstrafik, med passagerare som tycker de äger vagnen för att den är abonnerad. I linjetrafik med av- och påstigande på en mängd hållplatser en omöjlighet. Men gärna kontroller, för liksom i övrigt i trafiken är det bara skrämsel och böter som har någon effekt – kort- eller långvarigt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)