
Handelsbussen i Borlänge körs med en elhybridbuss från Optare. I framtiden kan den få köra på elväg.
Borlänge kan bli först i Sverige med en elväg. Om planerna blir verklighet kommer den så kallade Handelsbussen i Borlänge, som startade i höstas, att få köra på elväg på ungefär en fjärdedel av sträckan, skriver Dalarnas Tidningar. Företagen NCC och Elways söker nu upp till 50 miljoner kronor i stöd från Trafikverket för elvägsprojektet i Borlänge.
Tanken är att demonstrera hur klimatsmarta elvägar kommer att kunna fungera i ett verkligt elvägsförsök i Borlänge.
Om det blir ett ja från Trafikverket kommer NCC att gräva ned elvägsslingor på cirka en fjärdedel av Handelsbussens fem kilometer långa slinga runt Norra Backa, Kupolen och Borlänge centrum där handelsbussen kör.
Bakom Elways står uppfinnaren Gunnar Asplund från Ludvika. I maj 2012 inledde företaget prov på en 200 meter lång teststräcka nära Arlanda. Nu vill man ta steget ut på riktiga vägar.
Gunnar Asplund menar att elvägar löser problemen med utsläpp av koldioxid, samtidigt som de blir ekonomiskt lönsamma. Tekniken innebär också små energiförluster jämfört med andra tekniker.
– När vi tankar diesel eller bensin så kostar det 14-15 kronor litern. Att köra med el lika långt och fort som man kommer på en liter kommer att kosta mellan tre och fyra kronor med dagens elpriser, säger Asplunds kollega Alf-Åke Jansson till Dalarnas Tidningar.
– Det här känns klockrent, säger Borlänges kommundirektör Åsa Granat.
Projektet stöds av Borlänge kommun och dess elbolag, Dalatrafik, Region Dalarna, High Voltage Valley i Ludvika, Högskolan Dalarna, ITS, Stiftelsen teknikdalen och Triple teelix.
Lämna ett svar