Volvokoncernen introducerar en ny serie bussar som är speciellt utvecklade för tillväxtmarknader, UD-bussar. Nyheten presenterades på onsdagen i Bangalore där Volvo har sin indiska fabrik för bussar och lastbilar. UD-bussarna introduceras först i Indien. Fler marknader kommer följa under de närmaste åren.
– Den nya serien UD-bussar har utvecklats speciellt för tillväxtmarknader. Segmentet vi riktar oss mot har stor tillväxtpotential. UD har varit ett välkänt varumärke i Japan och Sydostasien under lång tid. Nu förnyar vi och anpassar bussarna för Indien och andra tillväxtmarknader, säger Akash Passey, Senior Vice President för Volvokoncernens bussverksamhet och ansvarig internationella marknaden som omfattar Asien.
Bussvarumärket syftar till att bredda Volvokoncernens kundbas, förbättra konkurrenskraften och fånga upp tillväxtmöjligheter i Indien och i andra tillväxtmarknader. Serien omfattar både stadsbussar och långfärdsbussar.
– Den nya busserien ska utvecklas genom att utnyttja Volvokoncernens globala tekniknätverk i kombination med traditionellt japanskt yrkeskunnande och pålitlighet, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
I Indien kommer den nya busserien att stöttas av Volvokoncernens nätverk av distributörer som också tillhandahåller service och reservdelar.
– Genom att introducera ett nytt bussvarumärke erbjuder vi kunder på tillväxtmarknader en produkt som är utvecklad för att uppfylla just deras behov. Precis som vi redan gjort på lastbilssidan positionerar vi våra bussar efter kundsegment för att därigenom täcka en så stor del av den totalt tillgängliga marknaden som möjligt, säger Volvos vd och koncernchef Olof Persson.
Produktionen av UD-bussar kommer att inledas i Bangalore under 2014. De första bussarna kommer att levereras till kund senare i år. UD-fabriken kommer att förse den inhemska indiska marknaden med bussar, men kommer längre fram också att fungera som ett nav för exportverksamheten.
Volvo har varit aktivt på den indiska bussmarknaden sedan 2001, först inom premiumsegmentet för långfärdsbussar. Idag finns omkring 5000 Volvobussar i trafik i Indien, både som långfärdsbussar och som stadsbussar.
Hur ska ett nytt varumärke förbättra dagens usla kvalitet och knaggliga eftermarknad hos Volvo?