Mercedes-Benz Bussar satte dubbelt leveransrekord på onsdagen när man överlämnade den 40 000:e stadsbussen av modell Citaro till kund. Samtidigt tog en annan kund emot den 20 000:e Sprinter minibuss som är ett helbygge från Mercedes-Benz. Överlämnandet skedde vid en ceremoni i Mercedes-Benz anläggningar i Mannheim, Tyskland.
Då tog norska Sandfærhus Parkering emot sin Sprinter City 65, samtidigt som Voyages Emiles Weber i Luxembourg tog emot en Citaro GÜ.
Citaro är den mest sålda stadsbussen i Europa. I fjol sålde Mercedes-Benz 3027 Citaro vilket gav bussen en marknadsandel på 16,4 procent på den europeiska stadsbussmarknaden. På företagets tyska hemmamarknad har Citaro en marknadsandel på hela 37 procent.
Mercedes-Benz premiärvisade Citaro på den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s världskongress i Stuttgart 1997. Serieproduktionen inleddes året efter. Flera gånger har modellen gått igenom en omfattande förnyelse. 2005/2006 fick bussen en rejäl ansiktslyftning. Samtidigt introducerades en lågentréversion (Citro LE) och en kortare version (Citaro K), liksom en utvecklad version för BRT-system: CapaCity.
Idag tillverkas Citaro i Mannheim och Neu-Ulm i Tyskland samt i franska Ligny.
2011 gick modellen igenom en omfattande förnyelse med bland annat en förnyad design, helt ny förarplats och den fick också som första stadsbuss det elektroniska stabiliseringssystemet ESP.
Mercedes-Benz gav sig in på minibussmarknaden 1998 genom att köpa in sig i den tyska minibusstillverkaren Karl Koch. 2004 tog Mercedes över hela företaget och produktionen flyttades till Dortmund. Där arbetar nu 330 anställda med minibussproduktionen.
Mercedes-Benz egna portfölj av minibussar baseras på Mercedes-Benz Sprinter som har blivit en storsäljare, både som varubil och som minibuss karosserad av externa påbyggare.
I Mercedes-Benz egen regi tillverkas nu 24 modeller, varav sexton vänsterstyrda och åtta högerstyrda.
Lämna ett svar