Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU ändrar kör- och vilotidsregler för bussförare

EU-flagga

Nej, man ska inte tro på allt som är sant… Eller som kunde vara det. Den här artikeln är ett aprilskämt, vilket kan sägas nu när det har hunnit bli den andra april…  Vi vet att många har fått sig ett gott skratt, ofta först när de hade läst hela artikeln och tänkt efter. Och ni som låtit er luras: Vi hoppas att ni inte tar illa upp. Nu behöver ni inte oroa er för sanningshalten i våra artiklar på ett år…

Den heta frågan om kör- och vilotidsregler för bussförare är nu på väg att ta en oväntad och snabb vändning. Redan i sommar kommer regelverket att ändras och nya åldersdifferentierade regler att införas. Det innebär att kör- och vilotidsreglerna kommer att anpassas till bussförarens ålder. Det blir generösare körtider för unga förare och mer restriktiva för äldre.

Det var EU:s transportkommissionär Siim Kallas som vid en snabbinkallad pressträff på måndagskvällen avslöjade de kommande förändringarna. Meningen var att nyheten skulle bli offentlig först senare i veckan, men intensiva spekulationer i Bryssel gjorde att EU-kommissionen såg sig tvingad att redan på måndagen lätta på förlåten. Till presskonferensen kallade EU endast en handfull utvalda journalister som ansågs vara särskilt kunniga i frågor om busstrafik.

Enligt uppgift kommer den svenska regeringen att ta ställning till ett snabbt utarbetat lagförslag om ändringen redan vid regeringssammanträdet på torsdag.

– Vi har lyssnat på den samlade europeiska bussbranschens kritik när det gäller kör- och vilotidsreglerna som man anser vara dåligt anpassade till bussföretagens verksamhet och vardag. Vi har tagit till oss budskapet att det är skillnad på busstransporter och godstransporter, sa Siim Kallas på presskonferensen.

– Men vi har också tagit mer hänsyn till olika människors förutsättningar i arbetslivet, kort sagt att unga personer orkar mer än äldre. Därför kommer vi att införa åldersdifferentierade kör- och vilotidsregler.

På EU-vis har de nya reglerna också fått ett särskilt namn, ADAPTRES (Age Adapted Resting Hours).

I korthet innebär de nya reglerna två stora skillnader mot idag.

EU:s transportkommissionär Siim Kallas.

EU:s transportkommissionär Siim Kallas.

Undantag
Grundreglerna kommer att vara som idag, men kompletteras med två undantag.

Dels kommer det att vara tillåtet för förare att undantagsvis överskrida de nu gällande begränsningarna när det gäller längsta tillåtna körtid med upp till en timme. Undantaget gäller exempelvis om man vid en turistresa med buss har blivit försenad och därför måste köra bussen till en parkeringsplats när den inte kan stå till exempel vid det hotell där föraren är inkvarterad.

På motsvarande sätt kan bussföraren undantagsvis få tillstånd att överskrida den tillåtna körtiden med 75 minuter exempelvis om oförutsedda trafikstockningar gör att förarens och bussföretagets planering spricker. I båda fallen måste föraren dock förhandsanmäla avvikelsen till den lokala polismyndighet i vars distrikt avvikelsen sker.

Polisens godkännande skickas därefter ut som SMS. Detta SMS måste behållas i minst tre månader och på begäran uppvisas för myndigheterna. För varje enskild förare tillåts endast två sådana avvikelser under en löpande 90-dagarsperiod. Den tillståndskod som polisen skickar ut måste också omedelbart antecknas på färdskrivarbladet.

– Vi anser att det här är ett smidigt sätt att möta bussföretagens och bussförarnas önskemål om större flexibilitet i tillämpningen av reglerna, sa Kallas i Bryssel.

Åldersanpassad
Den stora nyheten är den åldersanpassning som sker av kör- och vilotidsreglerna. Förutom de två undantag som vi redan presenterat kommer samma kör- och vilotidsregler som idag att gälla, men endast för förare i åldern 30 t o m 49 år.

För förare som inte har fyllt 30 år kommer de tillåtna körtiderna att bli generösare än idag. Den normala dygnsvilan kortas från 11 till 8 sammanhängande timmar. Summan av en delad dygnsvila ska vara minst tio timmar (minst 2 + 8 timmar).

Förare som har fyllt 50 år får i gengäld mer vila med de nya reglerna. Förare som har fyllt 50, men inte 65 år, ska ha en normal dygnsvila på minst 13 timmar. Delas vilan måste den sammanlagda dygnsvilan uppgå till minst 15 timmar (minst 4 + 11 timmar).

Förare som har fyllt 65 år ska ha en sammanhängande dygnsvila på minst 14 timmar vid sammanhängande vila och minst 16 timmar (minst 4 + 12 timmar) vid delad dygnsvila.

De nya reglerna träder i kraft den 15 augusti och gäller resor som går över en nationsgräns inom EU eller mellan ett EU-land och ett annat land. För inrikes resor gäller samma regler som tidigare. För förare som har sin födelsedag under resans gång och då passerar någon av de åldersgränser som finns i de nya reglerna börjar reglerna att gälla vid midnatt natten till födelsedagen.

– Det finns två stora fördelar med ADAPTRES sa Siim Kallas på måndagskvällen.

– Dels anpassar vi kör- och vilotiderna bättre till olika individers förutsättningar i arbetslivet, dels stimulerar vi bussföretagen att rekrytera fler unga förare. De nya reglerna kommer att bli ett kraftfullt verktyg i kampen mot ungdomsarbetslösheten.

Kallas sa sig också räkna med starka reaktioner från bussbranschen i Europa.

– Men så är det alltid. Den protesterar mot alla förändringar. Hade vi haft bussar på stnåldern skulle bussbranschen ha krävt att alla bussförare likt Fred Flinta skulle hojta Yabba-dabba-doo varje gång de trycker gasen i botten.

Taggat som: ,

2 kommentarer »

  1. Haha, april april

  2. Jag hoppas verkligen att det inte är sant..
    Hur i hela.. kan man ha ett regelverk som bestämmer hur mkt folk får jobba, det måste väl ändå vara upp till var och en. Man omyndigförklarar hela kåren, skyller på att fusk med arbetstiderna är ett stort problem osv. Men en sak har man glömt ! Nämligen lagen om självbestämmande. Det finns ju faktiskt folk som tycker det är kul att jobba och inte bara ser det som ett nödvändigt ont eller ett sätt att försörja sig. Jag är snart 54 år, och har över 30 år i yrket, varav 17 som egen företagare. Jag är fullt kapabel att själv bestämma när, var och hur mkt jag vill jobba, när och var och hur mkt jag behöver sova, och när och var jag vill kissa, bajsa, äta osv. Whats next.?. skall farbror polisen komma hem mitt i natten och utföra sömntest…
    Är man så korkad att man kör när man är trött.. så skall man inte ha körkortstillstånd för yrkesmässig trafik. Det är redan här problemet ligger och ingen annanstans. Vill jag öppna luckor, städa och tvätta bussen på min rast eller lediga tid så gör jag det. Punkt slut. Jävla diktaturfasoner !! Tur man inte är tennislärare.. för då fick man väl inte spela tennis på sin fritid.. Skillnad.. nix !! Så länge det är tillåtet med delade skift på upp till 13 timmar veckor i sträck.. så köper jag inte det här usla regelverket.. men om rasten blir 12 min istället för 15 så blir det rabalder. Byt ut de förbannade alkolåsen mot sömnlås.. så skall ni få se på problem.. så skall ni få se på förarbrist..

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)