Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Noco-stolars konkursbo uppköpt av tidigare ägare

Återuppstår som Fågel Fenix…

Återuppstår som Fågel Fenix…

Konkursboet i AB Noco Stolar i Uddevalla, som gick i konkurs i januari, har köpts upp av de gamla ägarna, bland dem vd:n Per Blomdell, skriver Bohusläningen. Blomdell vill dock inte gå in på varför han och de övriga tidigare ägarna har köpt tillbaka företaget.

Av de tidigare 28 anställda har tolv blivit av med sina jobb, medan 16 anställda är kvar i företaget som också innan konkursen i januari hade stora ekonomiska problem.

I höstas gick företaget igenom en rekonstruktion då man hade cirka femton miljoner kronor i leverantörsskulder. I rekonstruktionen skrevs 75 procent av fordringarna ner. Konkursen i januari tvingades fram sedan företagets bank sagt upp lånen. Eftersom man inte kunde betala tillbaka lånen begärde sig företaget själv i konkurs och ställde än en gång leverantörer och anställda i en problematisk situation.

Advokaten Jan Pettersson, som har bistått konkursförvaltaren, säger till Bohusläningen att han inte tycker att det är märkligt att personer som äger ett konkursbo köper detta genom ett annat bolag.

–  Försäljningen har gått riktigt till med ett offentligt anbudsförfarande som resulterade i en överlåtelse till det bolag som nu driver verksamheten. Det fanns en annonsering av konkursboet i tidningar och på vår hemsida, säger han till Bohusläningen.

Tidningen hr också kontaktat Claes Martinson som är docent i civilrätt. Han säger att det är vanligt att personer köper sina egna konkursbon.

– Det är en svensk tradition att sätta ett företag på obestånd i konkurs och sedan börja om. Genom konkursen blir man av med skulder och andra belastningar. Det som händer är att ägaren i princip bara byter organisationsnummer, säger Martinson till Bohusläningen.

Noco-stolar tillverkar bland annat stolar för bussar och minibussar.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Eftersom tidigare ägaren lagt patenträttigheterna till stolarna i ett separat bolag innan han kursade var konkursboet fullständigt värdelöst för ngn annan än den tidigare ägare. Naturligtvis ett hån mot oss fodringsägare i konkursen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)