En nationell reseplanerare med köpfunktion kommer att vara testad och klar för användning i juni, men lanseringen sker med en rejäl försening. Ursprungligen skulle en lansering ha skett sent på hösten 2012, men då stoppades projektet i elfte timmen av bland andra SJ. Syftet med en reseplanerare med resefunktion är att det ska bli enklare för sällanresenärer i kollektivtrafiken.
Den nationella reseplaneraren med köpfunktion, som ska vara funktionellt testad och användbar till sommaren, gör det möjligt att på ett neutralt sätt planera och köpa hela sin resa. Det blir en webbaserad lösning som ska kunna leverera digitalt läsbara biljetter och neutral sortering utifrån tid, pris, trafikslag och byten.
Samtrafiken i Sverige AB arbetade med att utveckla en sådan lösning, populärt kallat en köpknapp, för ett halvt decennium sedan. Köpknappen skulle ha införts hösten 2012, men vid ett möte den 14 juni 2012 stoppade Samtrafikens styrelse hela projektet – samma styrelse som ett halvår tidigare hade beslutat om att införa köpknappen.
Styrelsen består av företrädare för en rad trafikföretag i landet. Det var SJ som satte sig på tvären och många i branschen ansåg att SJ:s agerande berodde på att man ville skydda sitt monopol, något som dåvarande SJ-chefen Jan Olsson tillbakavisade. Han hävdade att det var ekonomiska invändningar kring köpfunktionen som fick SJ att slå till bromsarna.
Sedan tidigare i år är SJ en av de få ägarna till det så kallade fördubblingsbolaget, X2AB som nu säger att X2AB tillsammans med Samtrafiken utvecklar en nationell reseplanerare.
Efter fyra års försening är en sådan nu klar att sjösättas.
– En milstolpe och ett bevis för branschens förmåga att samverka kring biljett- och betalfrågor, säger Charlotte Wäreborn Schultz, vd för X2AB.
– Det är ett stort genombrott att vi kommit så här långt i branschen, säger Anders Lindström, chef för trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting.
Och den funktionen är upphandlad offentligt?