Kollektivtrafikföretaget Keolis Sverige satsar på att skapa ett socialt intranät där företagets 6500 anställda i olika delar av landet ska ha tillgång till en rad funktioner. Syftet med nätet är, uppger företaget, att medarbetarna ska ges en möjlighet att aktivt påverka sin arbetsplats, ena geografiskt spridda trafikområden samt öka kunskapsdelningen i en verksamhet som är igång dygnet runt.
– Vi bedriver kollektivtrafik som dagligen berör hundratusentals resenärer och vi måste anpassa vår interna dialog för att möta både medarbetarnas och omvärldens krav, säger Pia Kjellerup Borg, kommunikationsstrateg och projektledare på Keolis.
– Majoriteten av våra medarbetare är bussförare som arbetar olika tider vilket kräver ökad tillgänglighet av självservicefunktioner och mobil åtkomst. Genom flera sociala funktioner vill vi bättre tillvarata medarbetarnas kunskap, erfarenheter samt öka kunskapsdelningen inom företaget.
Intranätet innehåller förutom de sedvanliga delarna, utökade självservicefunktioner, bloggar, möjlighet för alla medarbetare att skapa egna nätverk, kommentars- och ”gillafunktioner”.
Lämna ett svar