Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbolag räddar strandsatta tågpendlare

Tågkaos får bussföretag att reagera för att rädda resenärers resor. Foto: Ulo Maasing.

Tågkaos får bussföretag att reagera för att rädda resenärers resor. Foto: Ulo Maasing.

Snabbfotade expressbussföretaget Swebus har ryckt in för att undsätta strandade tågpendlare. De båda totalstoppen i tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg samt Stockholm och Uppsala har gjort att Swebus har satt in extrabussar för att ge resenärer en möjlighet att komma fram utan alltför stora förseningar. Mellan Stockholm och Uppsala har SJ meddelat att man tågbolaget endast sätter in ersättningsbussar ”i mycket begränsad utsträckning”.

– Uppsalaresenärer har strömmat till våra bussar sedan i förmiddags och nu sedan någon timme tillbaka är det även väldigt högt tryck på biljetter mellan Stockholm och Göteborg, och alla delsträckor däremellan, säger Christel Grip, presschef på Swebus vid 15.30-tiden på onsdagseftermiddagen.

– Vi har satt in extrabussar, men platserna tar slut snabbt. Det kommer dock nya platser så fort vår trafikledning sätter in ytterligare extrabuss.

Även Arlanda Express har stått stilla sedan onsdagsmorgonen. Tågbolaget ordnar ingen egen ersättningstrafik utan hänvisar resenärer till taxi och buss.

Flygbussarna har satt in ett stort antal extrabussar mellan Stockholm och Arlanda.

Mellan Stockholm och Uppsala har det varit störningar i tågtrafiken sedan onsdagsmorgonen till följd av en nedriven kontaktledning norr om Märsta samt en gräsbrand som skadat elanläggningar. Enligt Trafikverket kommer tågtrafiken på sträckan att återupptas tidigast imorgon bitti klockan 05.00.
På sträckan Stockholm – Göteborg har en nedriven kontaktledning vid Herrljunga orsakat ett tågstopp som beräknas pågå under resten av onsdagseftermiddagen och -kvällen.

Taggat som: , , , ,

3 kommentarer »

  1. Men snälla sluta – ibland kan man tro att Bussmagasinet är köpta av Swebus.

    21 bussar gick Stockholm-Uppsala-Stockholm idag med ett stort antal mindre bolag som ryckte ut och körde tågersättning – betydligt fler än vad Swebus hade på samma sträcka – vet inte hur ”begränsat” det var egentligen..
    Även Gamla Uppsala Buss ryckte ut och körde för fullt med flera ledvagnar – vissterligen stadsbussar – men ändå var bussar igång som gjorde att resenärerna kom iväg.

    Swebus såg man knappt till på motorvägen alls – det var svårt att få tag på bussar enligt vad jag hörde från dom själva – så så över hövan bra var nog inte Swebus räddning trots allt.

    Dessutom kördes ju ett antal ersättningsbussar i SL-trafiken upp till Märsta från Upplands Väsby där de som kom med pendeltåget kunde ta sig vidare med ersättningsbussar mot Uppsala även därifrån.

    Ge inte Swebus credit för ALLT…..

  2. Hej MX,

    Nej, inte är vi köpta inte. Det är nog mer slumpen – och en offensiv informationsverksamhet – som gjorde att Swebus idag fick så mycket uppmärksamhet.

    Formuleringen om den mycket begränsade ersättningstrafiken var hämtad från SJ:s egen trafikinfo på nätet. Den trodde vi var sann…

    Det är naturligtvis både glädjande och positivt, det du berättar om ersättningstrafiken, och det visar på flexibiliteten och uppställningen från bussbranschens sida. Att man inte såg så mycket Swebus på vägen kanske beror på att det var underentreprenörer som körde där. Kanske.

    U.M.

  3. Ja, Swebus går ju inte så bra längre som dom en gång har gjort – så då krävs det kanske aggressivare annonskampanjer som talar om hur bra man är….fast man kanske egentligen inte är så himla bra egentligen.

    Visst är det dyrt att köra buss ibland – men på något sätt har Swebus tagit ett mycket stort kliv från det dom en gång var där tillgänglighet och resurs var en tillgång för dom till att hugga på specialkörningar till mässor och event samtidigt som man drar in vanliga expresskörningarna gång efter annan – och sedan slå sig för bröstet och tala om hur bra man har varit…”i fem minuter”

    Har inget personligt agg mot Swebus på något sätt – men ibland måste man ställa sig frågan vad som hänt i utvecklingen…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)