Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Vem kan man lita på – Trafikanalys eller regionala myndigheter?

Ökning eller minskning i Värmland? Foto: Ulo Maasing.

Ökning eller minskning i Värmland? Foto: Ulo Maasing.

För ett år sedan skrev vi om märkligheter i myndigheten Trafikanalys rapportering över resandet med kollektivtrafik. Då svarade Trafikanalys att vi överdrev problemen och att en hel del av de konstigheter som fanns i statistiken dessutom berodde på att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna/huvudmännen inte klarade av att rapportera rätt.

Nu är det dags igen. Vi har tittat på tre län/regioner som enligt Trafikanalys har haft en nergång i resandet, men där kollektivtrafikmyndigheterna hävdar en uppgång. Det finns ingen anledning att tro att inte också andra län/regioner av Trafikanalys rapporteras ha en annorlunda resandeutveckling än vad deras kollektivtrafkmyndigheter hävdar.

Om det bara vore lite lek med siffror skulle det inte vara så allvarligt.

Men det är mer än så: Trafikanalys´ siffror återges av tidningar landet runt och bidrar till att skapa en bild av kollektivtrafiken som inte stämmer med de lokala myndigheternas. Vem ska medborgarna då tro på?

Och vad ska politiker, inte minst på riksnivå, tro på?

Dessutom är även små avvikelser stora, mätt i pengar. Kollektivtrafiken i Sverige kostade i fjol 39,3 miljarder. Drygt 20 av miljarderna betalades direkt av resenärerna. Med sådana belopp betyder även någon procent hit eller dit hyfsat stora slantar.

Några exempel:

Värmlandstrafik skriver så här i sin årsredovisning:

”Förändrat sätt för resanderäkning medför att 2013 års resor inte är jämförbara med tidigare år, men bedömningen är att resandetillväxten har avstannat mellan 2012 och 2013.”

Trafikanalys ger en annan bild av verkligheten och hävdar att Värmlands län hade den största minskningen av kollektivresorna i landet med en nergång på sju procent från 2012 till 2013.

Totalt gjordes 2013 cirka 7,5 miljoner resor med Värmlandstrafik. Men Värmlandstrafik är ju inte ensam på plan när det gäller kollektivtrafiken i Värmlands län. Trafikanalys slår därför ihop Värmlandstrafik och Karlstadsbuss som med 6,4 miljoner resor hade en resandeökning på tre procent.

Trafikanalys får detta till en minskning på sju procent…

Värmland är inte det enda län där Trafikanalys redovisar märkliga siffror. Skåne var enligt myndigheten ett annat av de sju län där resandet minskade, om än inte lika mycket som i Värmland. Men enligt Skånetrafikens egna siffror ökade resandet med 2,7 procent.

Länstrafiken i Södermanland uppger i sin årsredovisning att resandet har ökat med en procent, men enligt Trafikanalys har det minskat.

Och så vidare.

Det är illa när myndigheterna inte själva har bättre koll på resultatet av sitt jobb, i synnerhet i en verksamhet där miljarderna bokstavligt talat rullar som aldrig förr.

Kanske är det läge för någon på Trafikanalys att göra en kvalitetsgranskning av de siffror man presenterar. Liksom hos de regionala kollektivtrafikmyndigheterna.

Som det är nu känns det motiverat att likt Hoola Bandoola Band år 1974 ställa frågan Vem kan man lita på?

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)