Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Planera din egen busstrafik

Exempel ur TransitMix på en ny, tänkt busslinje från Lidingö till Kungsholmstorg i Stockholm.

Exempel ur TransitMix på en ny, tänkt busslinje från Lidingö till Kungsholmstorg i Stockholm.

Tycker du att din stad skulle kunna ha en bättre busstrafik? Planera då en sådan – och få en aning om vad den kommer att kosta att köra! I USA har några utvecklare skapat ett datorbaserat hjälpmedel för att åtminstone skissartat skapa busslinjenät i olika städer. Och även om verktyget idag knappast håller för ”skarp” trafikplanering kan det utvecklas och även användas för att bland unga, datorintresserade  människor skapa ett ökat intresse för kollektivtrafik.

Verktyget heter TransitMix och ska väl inte ses som något riktigt planeringsverktyg, men det ger ändå en uppfattning om hur hur kostnader och vagnbehov varierar om man etablerar nya busslinjer. Kostnaderna är dock angivna i dollar. TransitMix är resultatet av ett hackathon som hölls i USA i fjol.

Med hjälp av en karta ver den stad eller region man väljer bestämmer man linjesträckningen. Sedan kan man lägga till variabler som olika turtäthet vid olika tider på dygnet och så vidare. Hela tiden ser man hur vagnbehov och kostnader varierar.

Skaparna av TransitMix ligger också bakom ett liknande planeringsverktyg (eller spel, om man ska vara riktigt ärlig) för etablerande av tunnelbanesystem MiniMetro.

I sitt nuvarande skick kan TransitMix ibland ha problem med andra städer än San Francisco även om vi själva med framgång har testat att etablera busslinjer i såväl Stockholm som i flera brittiska städer. Om man skulle få problem med andra städer än San Francisco rekommenderar skaparna av TransitMix att man väntar en stund och sedan gör ett nytt försök med en annan stad.

Nu håller man dessutom på med att utveckla ett mycket mer robust system som bygger på många fler variabler, både när det gäller information ut och information som kan matas in i systemet. Man ska i nästa version exempelvis kunna mata in data som befolkningstäthet och antal arbetsplatser i ett område, samtidigt som systemet ska kunna ge informationer om förväntat resande och intäkter per dag.

För den som är intresserad av själva utvecklingsarbetet finns mer om detta och möjligheter till återkoppling till skaparna på GitHub.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)