
En av Strömmas Paddanbåtar i Göteborg. Västsverige har satt som mål att öka turistintäkterna med 40 prcent på sex år. Foto: Ulo Maasing.
40 procent högre intäkter på sex år. Det är målet för en satsning som VisitSweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co har enats om. Man har skapat en gemensam, övergripande plan , en masterplan, för att nå större internationellt genomslag med större marknadsföringsresurser och bättre tillgänglighet till regionen.
Den gemensamma masterplanen är ett steg i att förverkliga svensk besöksnärings nationella vision om en fördubblad omsättning till år 2020.
2013 omsatte internationell turism i Västra Götaland cirka 12 miljarder kronor. År 2020 ska det ha ökat till 17 miljarder, eller drygt 40 procent.
– Utländska besökare ger stora intäkter till Sverige, Västsverige och Göteborg. För att fortsätta lyckas i framtidens internationella konkurrens krävs långsiktiga samarbeten tillsammans med svensk besöksnäring. Nu kan vi öka takten i marknadsföringen av Göteborg och Västsverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.
– Vi slår ihop våra påsar för att stärka vår internationella marknadsföring. Konkurrensen om turisterna är stenhård och detta ger oss ännu bättre förutsättningar att nå igenom, säger Fredrik Lindén, vd på Västsvenska Turistrådet.
Masterplanen anger hur VisitSweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co ska arbeta med internationell marknadsföring på åtta utvalda utlandsmarknader.
Marknaderna är strategiskt valda utifrån potential att få störst utväxling av satsade marknadsföringsresurser. Målet år 2020 är ytterligare 360 000 övernattningar från utlandet, en ökning med 2 procent per år. Med hjälp av masterplanens riktlinjer ska det också bli lättare för regionen att utveckla upplevelser som står sig i en internationell konkurrens.
Under hösten kommer VisitSweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co att planera för gemensamma marknadsföringskampanjer 2015 enligt masterplanens riktlinjer.
Lämna ett svar