Efter flera år med illröda siffror i bokslutet redovisar Veolia Transport Sverige svarta siffror för 2013. Rörelseresultatet är dock fortsatt negativt, även om det har förbättrats påtagligt jämfört med de närmast föregående åren. Det framgår av bolagets årsredovisning för 2013 som nu har blivit offentlig. Resultatet räddas av två företag som ägs av Veolia Transport Sverige: Flygbussarna och Styrsöbolaget. Den upphandlade trafiken går i övrigt fortfarande med förlust.
Resultatet efter finansiella poster och bokslutsdispositioner blev förra året ett plus på 20,6 miljoner. Det kan jämföras med ett minus på 85,2 miljoner år 2012 och ett minus på 209 miljoner året innan.
Resultatet räddas av att Veolia Transport Sverige har fått stora koncernbidrag från två av företagen i koncernen. Flygbussarna Airport Coaches har levererat drygt 70 miljoner i koncernbidrag och Göteborg – Styrsö Skärgårdstrafik AB (Styrsöbolaget) har skickat in 17,7 miljoner i koncernbidrag.
Resultatet efter finansiella poster var – 67,1 miljoner. Av det kan man dra slutsatsen att den kollektivtrafik som Veolia kör på uppdrag av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna fortfarande blöder kraftigt, bortsett från den skärgårdstrafik som Styrsöbolaget kör åt Västtrafik.
Utan bidragen från guldgruvan Flygbussarna och Styrsöbolaget hade Veolia haft ett rejält minus på sista raden även i år.
Rörelseresultatet var i fjol fortsatt negativt, även om det har förbättrats under de senaste åren. För 2013 redovisar Veolia ett rörelseresultat på -39,1 miljoner kronor. Motsvarande siffra år 2012 var – 68,8 miljoner, år 2011 -198,2 miljoner och 2010 – 60,7 miljoner kronor.
Det förbättrade resultatet för Veolia Transport Sverige AB har uppnåtts trots att företaget har minskat omsättningen med 363 miljoner från året innan. Personalstyrkan har minskat kraftigt, från drygt 3000 anställda år 2012 till 2600 år 2013. I takt med det har också personalkostnaderna minskat.
Även om det inte sägs i årsredovisningen är det uppenbart att en del av resultatförbättringen beror på att Veolia har blivit av med en del upphandlad trafik som kördes på riktigt dåliga avtal. Företaget har också under de senaste åren ägnat sig åt en intensiv kostnadsjakt och bland annat skurit ner den centrala administrationen avsevärt.
Som vi tidigare rapporterat flyttar man nu också till ett mindre och betydligt billigare huvudkontor i Mariehäll i västra Stockholm.
Av årsredovisningen framgår också att försäljningen av norrländska Granbergs Buss till de tidigare ägarna inbringade 3,9 miljoner.
Veolia Transport Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Veolia Transport Northern Europe AB som i sin tur ingår i den franska koncernen Transdev. Transdev ägs i sin tur till hälften av Veolia Environnement S.A. samt till den andra hälften av den statliga pensionsstiftelsen Caisse de Depots et Consignations.
Lämna ett svar