Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Våg av klagomål över heta bussar

Klagomålen strömmar in till SL över att det är för varmt i bussarna. Foto: Ulo Maasing.

Klagomålen strömmar in till SL över att det är för varmt i bussarna. Bäst är det i trafiken från Slussen mot Nacka och Värmdö. Foto: Ulo Maasing.

Klagomålen flödar in till Storstockholms Lokaltrafik, SL, över att det är för varmt i kollektivtrafiken i Stockholmstrafiken. Hittills i sommar har SL fått in omkring 300 värmeklagomål, skriver Dagens Nyheter. De allra flesta gäller busstrafiken, medan tunnelbana och i synnerhet pendeltåg klarar sig bättre.

Med fortsatt värmebölja väntas dessutom klagomålen öka.

Många av bussarna i SL-trafiken saknar nämligen helt luftkonditionering, andra har bara AC på förarplatsen.

SL skyller på att innerstadsbussarna stannar så ofta att temperaturen inne i bussarna inte kan hållas på en tillräckligt låg nivå. När dörrarna är öppna släpps varmluften in, och temperaturen i bussen går upp, en företeelse som man dock har klarat att hantera i en mångfald städer internationellt.

Lisa Lindqvist, kommunikatör på trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting, hänvisar enligt DN också till att temperatursystemen har testats och ställts in under ­våren när utomhustemperaturerna är lägre . Därför har inte SL kunnat förutse att det finns problem med värme- och temperatursystemen när ­utomhustemperaturerna går upp.

När sommarvärmen börjar avta i mitten av augusti kommer det dock att bli bättre uppger affärsområdesdirektör Alexis Kahlmann enligt DN.

Då ska 170 av innerstadens ca 300 bussar ha bytts ut och de nya bussarna ska ha en fungerande luftkonditionering.

Enligt SL:s kundtjänst och Nacka-Värmdö Posten är 878 av de totalt 2 236 bussarna utrustade med luftkonditionering i hela bussen. Det innebär att fyra av tio bussar i länet har en klimatanläggning.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. ”…en företeelse som man dock har klarat att hantera i en mångfald städer internationellt.”

    Hur klarar man det i utlandet?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)