Billig sprit har blivit en vinnare för Stena Line. Nu har rederiet bestämt sig för att permanenta konkurrensen med Systembolaget och utvidga satsningen till samtliga sina linjer.
Det var i februari som Stena Line öppnade världens första, i dubbel bemärkelse flytande, Bordershop på linjerna Göteborg – Frederikshavn och Karlskrona – Gdynia. Sedan dess har antalet resenärer och försäljningen ombord ökat rejält. Totalt på båda linjer har passagerarantalet ökat med 50 procent och försäljningen ombord stigit med hela 75 procent. Dessutom har nära två miljoner liter öl sålts på linjerna.
Framgångarna gör att Bordershop nu blir ett fast inslag på alla Stena Lines linjer även i framtiden.
I snitt är priserna ombord 60 procent lägre än på Systembolaget. Exempelvis kostar ett flak öl av välkänt varumärke en fjärdedel av priset och en flaska whiskey kostar en tredjedel av priset jämfört med Systembolaget på linjerna till Tyskland: Göteborg – Kiel, Trelleborg – Rostock och Trelleborg – Sassnitz.
– Detta är en del i vår långsiktiga strategi att göra det billigare att resa med färja. Vår målsättning är att alla ska känna att dom kan göra ett klipp när dom åker med oss, säger Jari Virtanen, chef för Travelverksamheten på Stena Line.
Lämna ett svar