Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Dyrare att resa när bussen eller tåget är försenat

Den som reser med Rejsekort i Köpenhamnsområdet måste se upp. Om bussen eller tåget blir försenat kan resan bli dyrare. Foto: Ulo Maasing.

Den som reser med Rejsekort i Köpenhamnsområdet måste se upp. Om bussen eller tåget blir försenat kan resan bli dyrare. Foto: Ulo Maasing.

Om bussen eller pendeltåget skulle bli försenat kostar resan mer. Det kan låta stolligt men är faktiskt sant. Problemet gäller dock inte kritiserade ”smarta” kort som SL Access i Storstockholm eller Västtrafiks kort. Istället finns fenomenet i den danska huvudstadsregionen som har ett gemensamt resekort, Rejsekortet. Och ju större förseningen är, desto dyrare kan resan bli för kunden. Det skriver den danska tekniktidningen Vision 2. Och nej – dagens datum är inte första april.

Rejsekortet bygger på ett check-in check-outsystem. Resenären läser alltså av sitt kort både vid påstigning och avstigning.

I Köpenhamnsområdet får en resa i två zoner ta högst en timme, i tre zoner en timme och 15 minuter och så vidare. Men om en resa i två zoner tar mer än en timme från incheckning till utcheckning i huvudstadsområdet dras automatiskt ett högre belopp från kortet. Beloppet motsvarar en resa i det antal zoner som är tillåtet för en resa som tar en viss tid.

Om exempelvis  tvåzonsresan tar en timme och tio minuter därför att bussen fastnar i trafiken eller pendeltåget är försenat debiteras alltså resenären för tre zoner. Istället för 15 DKK dras 20 DKK från kortet.

Vid en resa mellan taxeområdena i Danmark spelar det däremot ingen roll hur lång tid resan tar. Där är det enbart antalet zoner som avgör priset.

– Groteskt, säger representanter för danska konsumentorganisationer.

Men de danska statsbanorna, DSB, som är störste delägare i Rejsekortet, medger att systemet inte är bra. Men man har idag  ingen teknisk lösning på problemet utan uppmanar resenärerna att själva hålla koll på att restiden inte blir för lång. Om så skulle ske och fesenären kontaktar Rejsekortet lovar man att betala tillbaka merkostnaden till kunden.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)