Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Från 0 till 30 000 på arton månader

Den tyska expressbussmarknaden avreglerades för ett och ett halvt år sedan. Trafiken växer fortfarande så det knakar. Här är exprssbussar från ADAC Postbus och Mein Fernbus på busstationen i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

Den tyska expressbussmarknaden avreglerades för ett och ett halvt år sedan. Trafiken växer fortfarande så det knakar. Här är exprssbussar från ADAC Postbus och Mein Fernbus på busstationen i Berlin. Foto: Ulo Maasing.

När den tyska marknaden för långväga busstrafik avreglerades vid årsskiftet 2012/2013 fullkomligt exploderade marknaden. Och expansionen har fortsatt i år. Nu har de tyska expressbussarna över 30 000 avgångar varje vecka – i år har antalet avgångar ökat med 10000 i veckan. Totalt finns nu 31 någorlunda rikstäckande expressbussföretag i Tyskland.

Sedan i januari i år har över 100 nya expressbusslinjer startats i Tyskland. Nu finns där över 230 sådana långväga busslinjer, allt enligt webbplatsen www.fahrtenfuchs.de.

Det säger sig självt att ett så snabbt föränderligt och omfattande utbud är nästan omöjligt för allmänheten att överblicka. FahrtenFuchs är en sajt som inte bara regelbundet följer upp utvecklingen inom tysk expressbusstrafik utan också erbjuder konkurrensneutral biljettbokning. Resenärerna kan där jämföra olika bussföretags utbud och priser.

Sajten grundades i november 2012 av tre unga män och entreprenörer som insåg vad som väntade när fjärrbussmarknaden skulle avregleras någon månad senare. Finansiellt stöttas den av bland annat den tyska regeringen, EU och den europeiska socialfonden.

Den snabba tillväxten i utbudet sker både genom att nya aktörer tillkommer och befintliga ökar sitt utbud. ADAC Postbus, ägt av DHL och den tyska bilistorganisationen, fördubblade exempelvis sin trafik den här månaden med fem nya linjer och 30 destinationer.

– Expressbussmarknaden anpassar sig hela tiden till en stigande efterfrågan. Särskilt stark är tillväxten under veckosluten där utbudet har ökat med upp till 30 procent bara på några månader, säger Julian Hauck, vd på FahrtenFuchs.

Även den internationella trafiken växer, huvudsakligen till grannländerna. Likaså ökar nattlinjerna påtagligt.

Knutpunkt för den tyska expressbusstrafiken är föga överraskande Berlin med 2 076 avgångar i veckan. Sedan följer Frankfurt am Main och Hamburg med vardera ca 1 000 avgångar i veckan.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)