Årets Buss, “Bus of the Year 2015″, är den 18,75 meter långa MAN Lion’s City GL CNG. Bakom utmärkelsen står en jury som består av 20 fackjournalister från hela Europa. Utmärkelsen delas ut vid IAA-mässan i Hannover i september. Sammanlagt deltog fem bussar i den test som utmärkelsen grundar sig på, BusEuro Test.
BusEuro Test är inriktad på bussar för kollektivtrafik och äger rum jämna år. Udda år tar sig juryn an turistbussar i CoachEuro Test.
Anmärkningsvärt är att fyra av de fem bussar som i år konkurrerade om utmärkelsen var ledbussar. Förutom MAN Lion’s City GL CNG ingick Mercedes-Benz Citaro G Euro6, VDL Citea SLFA 180/360 och Iveco Urbanway Full Hybrid. Den enda 12-metersbussen i testet var Scania Citywide CNG.
Under tre dagar provkör och provåker juryn de deltagande bussarna innan man samlas och diskuterar och jämför sina intryck.
Vinnarbussen är en vidareutveckling av den buss som MAN bidrog med till utvecklingsprojektet European Bus System of the Future (EBSF) för några år sedan.
Bussen är tänkt för hårt belastad stadstrafik. För att korta hållplatsuppehållen är den försedd med fem dubbeldörrar på sidan. Enligt MAN klarar man därmed 40 påstigande på 16 sekunder, vilket kan jämföras med 26 sekunder om bussen har fyra dubbeldörrar – men det förutsätter förstås att resenärer kan stiga på genom samtliga dörrar och inte som exempelvis i Stockholm måste trängas i framdörren.
Juryns ordförande, Stuart Jones på den brittiska facktidningen Bus&Coach Buyer, konstaterar att bussen ur förarens perspektiv är en positiv upplevelse med rymlig förarplats och god sikt. Ur passagerarperspektiv anser han att bussens interiör är den mest välkomnande av samtliga bussar i testet.
Lämna ett svar