
Gotlandsbåtens m/v Västervik kom aldrig i trafik i sommar. Nu nobbar rederiet att betala resenärernas merkostnader med anledning av den inställda trafiken. Bild: Gotlandsbåten.
Gotlandsbåten, uppstickaren i Gotlandstrafiken som aldrig kom igång med sin trafik, nobbar att ersätta resenärer som drabbats av sommarens inställda trafik. Närmare 40 000 passagerare som hade bokat resor med Gotlandsbåten drabbades av att trafiken aldrig kom igång därför att det tilltänkta fartyget, Mv/Västervik, blev kvar i Greklanad.
Många som hade tänkt åka med Gotlandsbåten bokade om till Destination Gotlands fartyg via Oskarshamn, men fick då betala mer för sina biljetter. Flera resenärer anmälde Gotlandsbåten till Konsumentverket för att få ersättning för mellanskillnaden.
I förra veckan fick Konsumentverket Gotlandsbåtens svar att man inte tänker betala någon ersättning. Rederiet motiverade sitt ställningstagande med att m/v Västervik inte hade blivit klar för trafik genom omständigheter som låg utanför Gotlandsbåtens kontroll: strejker, övertidsstopp och en värmebölja. Dessutom hävdar Gotlandsbåten att avtalet med passagerarna ska tolkas som att de har rätt till ombokning till en resa med jämförbara villkor. Så är inte fallet med Destination Gotlands trafik från Oskarshamn, menar Gotlandsbåten.
Nu ska Konsumentverket ta ställning till hur man ska gå vidare med resenärernas krav: antingen skriva på nytt till rederiet eller gå vidare till Marknadsdomstolen.
Gotlandsbåten planerar att komma igång med trafiken nästa sommar i stället.
Lämna ett svar