Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ikonisk buss 75-årsjubilerar

Det allra första exemplaret av den klassiska Londonbussen Routemaster, RT1, firar 75-årsjubileum. Bild: Transport for London.

Det allra första exemplaret av den klassiska Londonbussen Routemaster, RT1, firar 75-årsjubileum. Bild: Transport for London.

Lördag denna vecka, alltså den 9 augusti, markerar ett verkligt busshistoriskt jubileum. Då är det exakt 75 år sedan som den allra första Routemasterbussen, RT1, sattes i trafik på linje 22 i den brittiska huvudstaden. Routemaster är den klassiska Londonbussen som under flera årtionden helt kom att dominera gatubilden i staden.

RT1 byggdes 1939 och var den första av nära 7000 Routemasters som kom att trafikera gatorna i London. Modellen var i många avseenden en föregångare.

RT1 har själv en äventyrlig historia. Den överlevde de tyska bombattackerna under andra världskriget, fick nytt chassi två gånger och blev sedan en testbuss där ny teknik provades för att sedan användas för personalutbildning.

Dåvarande London Transport behöll RT1 ända fram till 1978 innan den så småningom hamnade i USA där den räddades från skrotning av en grupp hängivna brittiska bussentusiaster på åttiotalet.

Nästa ägare blev en privat samlare som lät restaurera bussen till originalskicket från 1939. 200 000 pund kostade renoveringen då, en svindlande summa på den tiden.

Samlaren fick ett erbjudande från utlandet att sälja den renoverade bussen dit, men ägaren ville att den skulle stanna i hemlandet. London Bus Museum fick köpa bussen för 150 000 pund och man fick ett helt år på sig att skaffa fram pengarna. 2010 fick RT1 London Bus Museum som ägare.

London Bus Museum ska inte förväxlas med London Transport Museum i Covent Garden i Londons West End. London Bus Museum, däremot, ligger mellan Waybridge och Byfleet i grevskapet Surrey. Den som vill besöka museet tar enklast tåg från Waterloo station.

Restiden till Weybridge är omkring 30 minuter och från stationen där är det en dryg kilometers promenad till museet.

RT1 är egentligen en prototyp till AEC Regent III. Bussen har 56 sittplatser och påstigning bak via den karakteristiska öppna plattformen. Motorn är en 9,6-liters AEC typ A185.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)