
Inte ens hälften av landets bussförare har skaffat yrkeskompetensbevis, varnar Transportstyrelsen. Foto: Volvo Bussar.
Alarmerande många yrkesförare, både inom busstrafik och lastbilstrafik, saknar ännu det nödvändiga yrkeskompetensbevis som de måste ha om ett drygt år. Nu slår Transportstyrelsen larm om att mindre än hälften av landets bussförare har genomfört den fortbildning som är nödvändig för att de ska få köra persontransporter med buss.
Senast den 10 september 2015 måste alla bussförare ha genomgått en särskild utbildning och fått sitt yrkeskompetensbevis för att få köra persontransporter med buss.
Tiden börjar rinna ut och den 4 augusti hade 10 000 av uppskattningsvis 25 000 förare i Sverige genomfört sin fortbildning, konstaterar Transportstyrelsen.
Ser man till lastbilsförare – som har till 10 september 2016 på sig att gå fortbildningen – är situationen sämre. Där har bara 1 600 av uppskattningsvis 125 000 förare genomfört utbildningen.
Kravet gäller förare med äldre körkort. Den som skaffar ett körkort för tung lastbil eller buss idag och vill arbeta som yrkesförare, genomför ofta grundutbildningen för yrkesförarkompetens i samband med att han eller hon tar sitt körkort.
De som berörs av det här kravet på fortbildning är förare som redan hade ett körkort för buss eller tung lastbil när reglerna infördes. De behövde då inte gå grundutbildningen men skulle gå sin första fortbildning inom sju år.
Reglerna är gemensamma inom hela EES-området. Transportstyrelsen har inte någon möjlighet att bevilja undantag.
Fortbildningen är på minst 35 timmar. Den kan genomföras under en vecka eller delas upp i fem delkurser. Hela fortbildningen, det vill säga alla delkurser, måste vara klara innan 10 september 2015 respektive 2016. Då måste föraren kunna visa upp sitt yrkeskompetensbevis vid körning.
Både arbetsgivare och förare har ett ansvar för att reglerna följs. Förare som utför transporter utan att ha med sitt yrkeskompetensbevis riskerar att dömas till böter. Detsamma gäller arbetsgivare som anlitar en förare som inte har rätt att utföra gods- eller persontransporter.
Transportstyrelsens kommentar är ju inte hela sanningen. Det intressanta är om det finns några
aktiva förare som inte ingår i någon ”utbildningsplan”.
Dom flesta arbetsgivare som har dom flesta transporterna i Sverige har ju inte något större intresse av att dom anställda blir utbildade för tidigt.
T ex återstår för mig 2 block som kommer att genomföras höst 2014 resp vår 2015.
Sen löper det på med en utbildningsdag per år.
Problemet är väl enbart de förare som ännu inte har påbörjat en utbildningsplan men även bland dessa finns ett stort antal pensionärer som kanske inte har tänkt sig att fortsätta köra efter dessa datum.
Bland de förare som har en utbildningsplan och har 1-3 delkurser kvar finns det knappast några större faror i sikte